Чихан Аккай
- От седем години работи за Volkswagen във Волфсбург
- Бил е част екипа, създал външния дизайн на ID. Crozz
Ако дадена модна тенденция успее да се наложи в Калифорния, тя често се разраства и завладява целия свят. Особено ако преди това успее да завладее Лос Анджелис. В този град електромобили ползват от повече хора, отколкото където и да било другаде. И никъде другаде иновативният стил на живот не е толкова характерна част от ежедневието, колкото е по улиците на Лос Анджелис. Всичко това превръща града в идеално място за представяне на новата фамилия ID. модели на Volkswagen - модели, които отговарят перфектно на модерните хора и техния стил на живот. Членове на фамилията са компактният модел ID. Neo, VW бусът на бъдещето ID. Buzz и елегантният CUV модел ID. Crozz в ролята на фронтмен на групата. С пускането на тези три модела на пазара през 2020 година Volkswagen цели да електрифицира вашето ежедневие. Те ще използват редица от най-модерните в момента технологии, сред които новаторска електрическа система за задвижване и режим на автономно движение². Но първото нещо, което вероятно ще забележите в тях, е новият дизайн. Защо? Дизайнерският екип на Volkswagen е разработил цялостна концепция, обединяваща форма, функционалност и свобода. Концепция, която още днес разкрива част от утрешния ден. "Разработили сме отделен, характерен стилистичен език, който се различава от този, използван при гамата от конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене", споделя екстериорният дизайнер на Volkswagen Чихан Аккай.
"И специално при представените ID. модели има цяла гама от признаци, които говорят за нов дизайн."
ID. Vizzion не е просто абстрактна концепция, а реален прототип на сериен модел, който трябва да излезе на пазара през 2020 година – първоначално с конвенционално управление на функциите, класически волан и педали. Автономният режим на движение ще бъде въведен в по-късен етап на разработката.
Най-красивата форма на свободата: новият дизайн.
Трите ID. модела стоят на паркинга "Golden Shore", разположен на крайбрежната ивица на Лонг Бийч. Минувачите спират неволно по пътя си, вглеждайки се с учудване във футуристичните електрически модели. Но какво всъщност предизвиква това възхищение? С какво дизайнаът на ID. Crozz е толкова различен от този на други модерни автомобили?
"ID. Crozz извежда дизайна на Volkswagen на изцяло ново равнище", споделя Чихан Аккай. Традиционните категорични линии на Volkswagen са заменени с динамична крива, която очертава страничния силует на ID. Crozz и привлича погледа към детайли като колелата. "Тази крива започва от задните калници, преминава в дълбок контур в страничната част на каросерията и накрая се връща обратно през формата на предните калници. Двете линии се движат еднакво, но всъщност не са успоредни." Всъщност тези характерни черти се забелязват не само в страничната част на ID. Crozz. "Триизмерната крива може да се види добре и отгоре. Въпреки своя SUV³ дизайн, ID. Crozz всъщност е много аеродинамичен и енергийно ефективен."
Ново лице: новаторската светлинна графика.
Светлинната графика на ID. Crozz и другите два ID. модела е толкова уникална, че може да се забележи от цял километър. "Светлината въздейства на хората на емоционално ниво и затова формата на светлините се превръща във все по-важен фактор. Новият дизайн дава ярка възможност на ID. Crozz да се отличи сред множеството от други превозни средства", споделя Чихан Аккай. Фаровете с LED елементи са свързани с тънка светлинна ивица, а в центъра е разположена осветената емблема на Volkswagen - още един изцяло нов елемент, характерен за фамилията от ID. модели. "ID. Crozz привлича погледите и през деня, но истинската сила на светлинния дизайн проличава в тъмната част от денонощието. Когато светлините се включат, емблемата на Volkswagen започва да пулсира, после светлинната лента се събужда и се разпростира от центъра настрани по цялата широчина на предницата. Контурите на предните светлини са очертани чрез светодиоди и придават на модела светла, характерна за марката Volkswagen физиономия, която приветства водача и го привързва на емоционално ниво."
Вагарш Саакян
- От седем години работи за Volkswagen във Волфсбург
- Бил е част екипа, създал вътрешния дизайн на ID. Crozz
Диана Зинда
- В продължение на 14 години работи в дизайнерския екип на Volkswagen във Волфсбург
- Ръководи работата на отдела за цветове и тапицерии при електрическите модели на марката
Самоуверено присъствие на четири колела – яркочервеното лаково покритие.
Червеното лаково покритие на каросерията на ID. Crozz е друг ярък акцент в новия дизайн. "Червеният цвят е символ на смелост и привлича вниманието. Цветът е и израз на нашата гордост от първия електрически CUV на марката. Освен това искахме да отстраним и клишето, че футуристичният дизайн трябва да се отличава с хладно излъчване. Дизайнът на материалите в ID. Crozz излъчва комфорт и топлина", споделя Диана Зинда, ръководител на отдела за цветове и тапицерии при електрическите модели на марката Volkswagen. "Нашите дизайнери винаги търсят нови тенденции и концепции по отношение на материалите. Поддържаме отлични връзки и с развойния отдел на Volkswagen, както и с Future Labs (отделите, в които се създават концептуалните разработки на компанията за бъдещето), което ни помага да бъдем възможно най-иновативни. Имаме възможност да определим точно накъде се движат тенденциите при материалите и след това да вложим това знание в нашите нови модели. "Друга типична черта на фамилията от ID. модели е двуцветната цветова схема. "При ID. Crozz използвахме контрастен черен покрив, който прави силуета на автомобила по-нисък и стремителен, а сребристата рамка на покрива и задните колони контрастират с останалата част от каросерията на ID. Crozz. Този елемент на дизайна придава индивидуален характер на всички членове на ID. фамилията", добавя Чихан Аккай.
Функциите в ID. Crozz могат да се управляват интуитивно чрез сензорния екран или с гласови команди. Без никакви бутони. Седалките със специална релефна тапицерия от Alcantara правят интериора невероятно комфортен и успокояващ.
Самоуверено присъствие на четири колела – яркочервеното лаково покритие.
Червеното лаково покритие на каросерията на ID. Crozz е друг ярък акцент в новия дизайн. "Червеният цвят е символ на смелост и привлича вниманието. Цветът е и израз на нашата гордост от първия електрически CUV на марката. Освен това искахме да отстраним и клишето, че футуристичният дизайн трябва да се отличава с хладно излъчване. Дизайнът на материалите в ID. Crozz излъчва комфорт и топлина", споделя Диана Зинда, ръководител на отдела за цветове и тапицерии при електрическите модели на марката Volkswagen. "Нашите дизайнери винаги търсят нови тенденции и концепции по отношение на материалите. Поддържаме отлични връзки и с развойния отдел на Volkswagen, както и с Future Labs (отделите, в които се създават концептуалните разработки на компанията за бъдещето), което ни помага да бъдем възможно най-иновативни. Имаме възможност да определим точно накъде се движат тенденциите при материалите и след това да вложим това знание в нашите нови модели. "Друга типична черта на фамилията от ID. модели е двуцветната цветова схема. "При ID. Crozz използвахме контрастен черен покрив, който прави силуета на автомобила по-нисък и стремителен, а сребристата рамка на покрива и задните колони контрастират с останалата част от каросерията на ID. Crozz. Този елемент на дизайна придава индивидуален характер на всички членове на ID. фамилията", добавя Чихан Аккай.
Пространство за приключения – концепцията “Open Space”.
Понякога по-малкото е повече - липсата на средни странични колони дава повече свобода за спонтанни идеи. Концепцията "Open Space" в ID. Crozz осигурява по-гъвкави възможности за разпределение на обемите в интериора и значително повече пространство. Задните седалки могат да се регулират, освобождавайки допълнително място, а регулируемата централна конзола също може да се измества надлъжно. Всичко това разкрива пред водача изцяло нови начини за разпределение на вътрешното пространство", посочва Вагарш Саакян. "Този изчистен стил личи и при декоративните елементи, където се въздържахме умишлено от употреба на декорации от дърво и хром". Класическите бутони и превключватели също липсват, а сензорната функционалност прави използването на гладки гланцови повърхности естествено и интуитивно. "Трябваше да възприемем изцяло нов подход в работата си като интериорни дизайнери и да напуснем комфортната си зона. Преразгледахме оформлението на всеки вътрешен елемент в ID. Crozz и поставихме под въпрос всяка функция - имаме ли нужда от нея или не?"
Гарантирано повече удоволствие от шофирането - със “Smart Light”.
Докато дневната светлина в Лонг Бийч постепенно угасва, вътрешното пространство на
ID. Crozz бавно се осветява. "Светлинните ленти на тавана, разработени от
светлинните дизайнери, не служат само за осветление. В зависимост от режима на
движение - автономно² или с ръчно управление, вътрешното осветление променя своя
цвят и интензивност, създавайки своебразен вид анимация", споделя Вагарш Саакян.
Това е доста практично - ако пожелаете например да почетете книга, докато пътувате
в автономен режим², светлината намалява с естествени пулсации. Разбира се,
концепцията на осветлението може да допринесе и за повече удоволствие зад волана,
като при движение в офроуд или в ръчен спортен режим, светлината в ID. Crozz става
оранжева. Тя е особено полезна и с функциите за асистенция като навигационната
информация и предупрежденията за опасности на пътя и спомага за създаване на
интуитивна, емоционална форма на комуникация между автомобила и водача. "Наричаме
всичко това "Smart Light" - уникална възможност и удобство, което представяме за
първи път при ID. Crozz."
Дизайнерите са разработили всеки отделен компонент в ID. Crozz така, че да
предложат максимална свобода. Диана Зинда обобщава работата върху електрическия
прототип така: "При ID. Crozz развойният процес надхвърли далеч границите на екипа.
Вследствие на решението да използваме изцяло нов стилистичен език, трябваше да
поемем по нов път и по отношение на цялостната концепция. Това беше единственият
начин да хармонизираме формата и съдържанието." Вагарш Саакян също счита фамилията
от ID. модели за успешен резултат от проекта. При това не само по отношение на
приложения подход към работата и иновативните технологии - "Volkswagen поставя на
първо и централно място в своите разработки хората и техните променящи се нужди и
изисквания към мобилността. С нашата работа даваме нашия отговор на реалните
представи на хората по отношение на електрическата мобилност и автономното
движение²."
Групова разходка на фамилията модели ID. по улиците на Лос Анджелис - компактният ID. Neo (вляво), спортният и елегантен ID. Crozz CUV (в центъра) и превъплъщението на микробуса на VW в лицето на ID. Buzz (отдясно).