Това ще научиш тук:
- В кои европейски страни има най-много електрически превозни средства
- Трите основни причини за успеха на електромобилите
- Защо Норвегия, Великобритания и Естония се считат за пионери
- Как се развива и разширява инфраструктурата от зарядни станции
Електрическата мобилност в Европа – устойчив растеж
Всяка година броят на електрическите превозни средства по пътищата в Европа се увеличава. Броят на регистрираните през 2017 година 97 000 нови електромобила бе надхвърлен още до септември 2018, а до края на миналата година бяха регистрирани около 100 000 нови електрически превозни средства - нов рекорд и голям успех за електрическата мобилност, особено на фона на началото през 2010 година, когато в Европа имаше едва 700 новорегистрирани електромобила.
Трите страни от ЕС с най-голям брой нови регистрации на електрически превозни средства през 2018 година (източник: "Statista"):
- Норвегия с над 72 689 електромобила
- Германия с около 67 658 нови електрически превозни средства
- Великобритания с почти 59 947 електромобила
Наелектризиращо развитие. Всяка година броят на електрическите превозни средства по пътищата на Европа расте. Върху тихите и екологично чисти електромобили се фокусират преди всичко хората в Норвегия, Германия и Великобритания. (източник: "Statista")
Електромобилите ползват данъчни облекчения
Наред с динамичните характеристики, дизайна и марката, има още три основни причини, поради които европейските потребители се насочват към покупката на електрическо превозно средство:
- Електрическата мобилност е модерна и фокусираните върху екологията хипстъри не са единствените, които искат да подобрят своя въглероден отпечатък. Екологичните съображения са основният мотив и за 29% от норвежките клиенти на електромобили.
- Водачите на електрически превозни средства се ползват със специални привилегии в редица европейски градове - в Амстердам електромобилите имат предимства при паркиране, а в момента в Осло е разрешено шофирането в лентите за автобусите и таксиметрови автомобили, което значително ускорява придвижването в натоварен трафик.
- Много европейски държави предлагат щедри правителствени субсидии при предаване на стари автомобили и покупка на електрически превозни средства. В Норвегия собствениците на електромобили не плащат ДДС при покупка, регистрационен данък и годишен данък върху превозното средство. Платените пътни отсечки също са безплатни за тях.
Продължителният автономен пробег, цената и наличието на всеобхватна зарядна инфраструктура са ключови фактори, определящи напредъка на електрическата мобилност. (Източник: "Statista")
Електромобилът като масов обществен феномен в Норвегия
Официално Норвегия не е част от ЕС, но има близки икономически връзки с всички държави от общността. Кралството с пет милиона жители се превърна в пионер в сферата на електрическата мобилност. Норвежците карат повече електрически превозни средства, отколкото всички техни европейски съседи.
"Норвежката асоциация на електрическите превозни средства" с гордост обяви, че в края на 2018 година почти всяко второ новозакупено превозно средство е било с електрическо захранване или поне plug-in хибрид (30% от тях са чисти електромобили, а останалите 19% са plug-in хибриди). Според "Норвежката пътна федерация" през 2017 година са регистрирани 33 025 нови, чисто електрически превозни средства. По този начин малката северна страна се превръща в пазарен лидер по отношение на електромобилите на европейския континент, а в Норвегия електрическата мобилност вече е част от масовия пазар..
Великобритания също постига значителен напредък по отношение на електрическата мобилност. Британският доставчик на електроенергия и природен газ "National Grid" оценява необходимия обем от допълнителни инвестиции в бързозарядна инфраструктура по магистралите в цялото кралство на около 582 милиона до 1,2 милиарда евро.
Република Естония стига още по-далеч и се развива в нови насоки с въвеждането на цифрово гражданство например. През 2011 година Естония стартира своята програма за електрическа мобилност "ELMO". Естонското социално министерство закупи 507 електрически превозни средства и стартира инициатива за стимулиране на гражданите при закупуване на електромобили и за разширяване на националната зарядна инфраструктура. През 2016 година броят на електрическите превозни средства в Естония е около 1100, половината от които принадлежат на различни държавни органи, но Естония прави електрическата мобилност все по-привлекателна - от 2014 година правителството предоставя субсидия в размер на 50% от покупната цена на електромобилите, както и подкрепа при инсталиране на домашна зарядна станция.
Разширяване на зарядната инфраструктура в Европа
Разширяването на инфраструктурата за зареждане на електромобили в Европа също напредва добре. "Транспорт и околна среда" (T&E) - "шапката" на група от неправителствени организации за устойчива мобилност в ЕС счита, че ако всички членове на ЕС постигнат своите заложени цели по отношение развитието на електрическата мобилност, в Европа вече няма да има недостиг на зарядни станции.
Препоръките от страна Европейската комисия предвиждат на една обществена зарядна
станция да се падат десет електрически превозни средства и Обединеното кралство
вече е изградило своята зарядна инфраструктура с оглед на това изискване. За
сравнение, средната за Европа гъстота на зарядните станции понастоящем е шест
електрически превозни средства на една станция.
Според прогнозата на "T&E", към 2020 година във Франция, Австрия и Германия ще
има по 15 електрически превозни средства на една обществена зарядна станция, което
по оценка на "T&E" може да се счита за добра стойност. Важна положителна роля
за подобряването на прозрачността на европейската мрежа от зарядни станции от
гледна точка на потребителите ще играят приложенията и цифровите карти. Мобилното
приложение "Chargemap", разработено от Start-up компания от Елзас например показва
всички зарядни станции по маршрута през различните страни и така гарантира сигурно
и уверено пътуване в целия ЕС
.
В идеалния случай разстоянието между две станции за зареждане не трябва да надхвърля 200 километра. Ето защо много европейски страни и преди всичко Норвегия, работят интензивно за разширяване на зарядната инфраструктура на своята територия. (източник: "EAFO", "VCÖ")