1440 метра изкачване, 156 остри завоя и разстояние от 19,99 километра за време от 7 минути 57,148 секунди. 31 години след последното си участие в състезанието и след осеммесечен период на разработка, Volkswagen успя да осигури на електрическия прототип ID. R Pikes Peak характеристики, които буквално го изстреляха на върха. При това на върха на Скалистите планини в "Race To The Clouds" - най-известната в света планинска автомобилна надпревара. Класическото състезание в Колорадо е наистина легендарно, а постоянно променящите се метеорологични условия, спадащите под нулата температури и ниското съдържание на кислород във въздуха го превръщат в тежък тест за издръжливост.
"Перфектни условия", отбелязва д-р Франк Велш, отговорен за технологичното развитие член на управителния съвет на Volkswagen. За него това грандиозно завръщане прокарва пътя на Volkswagen към върха в сектора на електрическата мобилност.
Пейзажът на Скалистите планини
И действително: докато автомобилите с двигатели с вътрешно горене срещат сериозни затруднения на тази надморска височина, разреденият въздух не оказва негативно влияние върху електромобилите. Височинната болест представлява риск само за пилота - в случая за 40-годишния французин Ромен Дюмас. Когато Volkswagen участва за последен път в Pikes Peak с Golf през 1987 година, Дюмас все още е малко момче с голяма мечта. Мечта, която се сбъдва, когато той става състезател във Формула 1. И заводски пилот на Porsche. Както и рали пилот, участник в класически ралита и осемкратен шампион в 24-часови надпревари за издръжливост, сред които на пистите Льо Ман, Нюрбургринг и Спа-Франкоршан. През 2016 година той записва и третото най-добро време в 102-годишната история на Pikes Peak.
Написал част от историята на моторните спортове: опитният пилот Ромен Дюмас.
Въпреки всички тези успехи, Дюмас продължава да изпитва огромен респект към планината. "Употребата на електродвигатели е предизвикателство", казва той. Пилотът трябва да промени изцяло своя стил на шофиране, защото електромобилът реагира по различен начин. Но той е привлечен именно от тази тръпка, както и от екстремните условия и сега е трикратен победител в класиката надпревара. Купите, спечелени в Колорадо, са и сред редките трофеи, които френският пилот държи у дома си - повечето от останалите раздава. Няма съмнение, че историческият рекорд в Pikes Peak ще се помни дълго.
Споменавайки историята, трябва да се отбележи, че Pikes Peak е втората най-стара автомобилна надпревара, която все още се провежда в САЩ. Първото й издание през 1916 година е с тридневна продължителност и е отворено за всеки, който пожелае да участва и притежава подходящ автомобил или мотоциклет. Това либерално правило понякога води до спечелване на титлата от странни, собственоръчно изработени в домашни условия модели. През 1922 година например побеждава автомобил, сглобен от изхвърлени на боклука части - невероятният шампион и днес може да се види от посетителите в музея в Колорадо Спрингс.
През 1953 година за първи път стартират спортните автомобили. През следващите години моделите на Porsche и Audi - дъщерните марки на концерна Volkswagen, често се нареждат на най-високите позиции в класирането. Този път за да грабне титлата в състезанието се върна самият Volkswagen. През 2018 година в надпреварата взеха участие 56 автомобила и 27 мотоциклети в общо шест категории. ID. R Pikes Peak се състезава в категорията "Unlimited", където регламентът има само едно изискване - превозното средство да е с четири колела. Звучи много интригуващо и наистина е така.Идеалното поле за изпитания на бъдещи технологии, като тестване на електрическата система за задвижване при екстремни условия.
Подобен тест за издръжливост в света на моторните спортове е изключително предизвикателство. За разлика от други надпревари, тук основната цел не е постигането на максимална ефективност, а намирането на идеалния баланс - идеалното съчетание между скорост и маневреност, енергийна плътност и тегло. Разбира се, автомобилът трябва да бъде и бърз - мощността на електродвигателя на ID. R Pikes Peak от 500 kW се равнява на 680 к.с. и това е напълно достатъчно, за да го катапултира от нула до 100 км/ч само за 2,25 секунди, подкрепена от максималния въртящ момент от 650 Нм. Почти 20% от необходимата енергия се генерира по време на движение, като част от енергията при спиране дори се оползотворява и връща обратно в литиево-йонните батерии. За целта и двата електродвигателя действат като генератори - технология, която скоро ще се използва и в серийните електромобили. "Надяваме се, че даваме импулс за развойната дейност на бъдещите модели на марката", потвърждава Велш.
Още от 2020 година Volkswagen с ID. семейството ще излезе на пазара с цялостна гама електрически задвижвани серийни автомобили, повече от двадесет трябва да се появят до 2025. Едно излъчване с върховите показатели на ID. R Pikes Peak вече е заложено. Предстои следващият връх.