Това ще научиш тук:
- Пред какви препятствия стои Smart City на утрешния ден
- Как дигиталните услуги и технологии поддържат градовете мобилни
- Какво се крие зад понятията Trip Planning, Micro Mobility и Ride-Hailing
- Защо значението на малките електрически превозни средства нараства
До 2050 г., според прогнозата на ООН, 70 процента от населението на света ще живее в столични райони. За да се придвижват тези маси от точка А до точка Б, не могат да се строят просто повече пътища и паркоместа, както и да се залага на електромобилността. Хората трябва да бъдат транспортирани интелигентно през Smart City на утрешния ден. Инфраструктурата и предложенията за мобилност в градовете радикално ще се променят. Благодарение на различни подходи на Smart Mobility, движението трябва да стане по-безпроблемно, в най-добрия случай всичко подредено с едно щракване. Тези шест дигитални услуги и технологии поддържат още днес градовете мобилни: Trip Planning, Carsharing, Smart Parking, Carpooling, Ride-Hailing и Micro Mobility.
Берлин е един от пионерите в Германия в областта на интермодалната мобилност.
1. Планиране на пътуване:
Интермодални на път
В големите градове има много транспортни средства за лична мобилност: обществен транспорт с метро, трамваи, автобуси, таксита, споделяне на автомобили, велосипеди под наем. Ние избираме и свързваме различни транспортни средства едно с друго. Ако прекачването стане почти последователно, човек е "интермодален" на път. Специални приложения предлагат коридор през джунглата от оферти. Дали ÖPNV, автомобил или превозно средство под наем - решаващо е вече не с какво, а колко бързо и ефективно човек стига до целта си. Използвайки всички доставчици с различни транспортни средства чрез кликване се намира най-бързият и най-удобният маршрут. Постепенно такива интегрирани предложения стават по-интелигентни и по-свързани в мрежа: Алгоритмите позволяват включването на текущите пътни ситуации в изчисленията в реално време, както и ситуацията с паркиране на местоназначението. В момента се работи и за разработване на интегрирани платежни системи. И така, както приложенията днес показват вече щадяща ресурсите опция, те биха могли в бъдеще да представят маршрути, които са особено здравословни, защото съдържат отсечка за минаване пеша или с велосипед под наем.
2. Carsharing:
Собствеността е вън, споделянето е вътре
По-специално, електрическите автомобили ще бъдат неразделна част от градската мобилност и като част от автопарка за споделяне на автомобили ще допълнят мобилния микс в интелигентния град. Принципът е познат: локализиране на автомобила чрез приложение, резервиране, качване и отпътуване. Автомобилът се оставя или на някоя спирка или някъде в бизнес зоната. При по-продължително наемане или в области без Carsharing Peer-to-Peer-Carsharing може да бъде добра алтернатива: Частни наемодатели отдават под наем собствената си кола на съседи в града. Това работи много лесно: Като наемодател Вие задавате периодите на наемане и ги публикувате заедно със снимки и информация за автомобила на платформа. Тук автомобилът се локализира на карта. След резервация автомобилът може да се отвори със смартфон приложение. Чипове и специални кутии за свързване заместват класическия автоключ.
3. Smart Parking:
Краят на търсенето
Търсенето на паркоместа с автомобил из градовете е хроничен проблем. Решението: споделянето на паркоместа позволява наемателите или собствениците на частни паркоместа да предоставят на другите потребители паркоместа на частна земя и в гаражи за определен период от време.Цяла гама от приложения за паркиране се опитва да улесни използването на обществени паркоместа. Те могат да се използват за купуване на билет за паркиране дигитално директно отстрани на пътя или за шофиране до паркинга, без да се налага да се ходи до автомат за плащане по-късно. Фактурирането се извършва удобно в края на месеца чрез директен дебит или кредитна карта. Много стартиращи и индустриални компании разработват различни решения за Smart City, като например радарни сензори на стълбовете на лампите или датчици за земята, които трябва да открият дали паркомястото е свободно или заето. Информацията създава карта за паркиране в реално време за водача на автомобила. Същото се отнася за така наречения паркинг, базиран на общността: Ултразвуковите сензори, монтирани в автомобила, постоянно сканират околността за свободни места. И колкото повече коли се свържат, толкова по-актуална и устойчива е информацията за паркоместата.
Смартфонът се превръща в часовник за паркиране: с приложението "We Park" плащаш за твоето паркомясто чрез мобилния телефон.
4. Carpooling:
Завръщането на съвместното пътуване
В днешно време не можете да чакате с часове удобен случай за пътуване с опънати палци или хартиена табела, на която е изписана Вашата цел на пътуването, изпотявайки се на обедното слънце в мотел на магистралата или на превозното средство. Carpooling превръща частните автомобили в обществени транспортни средства в интелигентния град. Да намериш подходящи спътници е лесно благодарение на интелигентни платформи и приложения. Досега офертите са били насочени често директно към хора, които случайно са в същата посока или спонтанно искат да резервират пътуване. Предприятията и пътуващите ежедневно до работа и обратно са по-малко на фокус. От известно време има също Carpooling-Communities за фирми, университети или градските общини. Така се стига до потребители, които всеки ден изминават един и същ маршрут. Освен това пътуващата общност насърчава обмена на частни начала и разширяването на професионалната мрежа. В градове като Лос Анжелис още днес изцяло пълните автомобили дори могат да минават покрай задръстването в свои собствени ленти за движение.
5. Ride-Hailing:
От врата до врата
Моля, качвайте се: Електрическата трансферна услуга MOIA допълва ÖPNV.
Автобусите и влаковете са сравнително евтини, но обслужват само определени маршрути по фиксирани разписания. Такситата са винаги и навсякъде, но са скъпи. В пропастта между тях навлизат нови доставчици с така наречените Ride-Hailing-оферти. При тях, както с такси, можете да се качите и да слезете във всяка точка на града. Но за да се гарантира, че совалката е възможно най-заета, пътници със сходни дестинации могат да се качват или слизат по време на пътуването.На заден план алгоритъм от данни на преминаващия автопарк и заявки на клиенти определя най-добрите маршрути в реално време. Смартфонът насочва пътника към най-близката точка на качване, която трябва да бъде на пешеходно разстояние от местоположението на клиента. В идеалния случай може да се организират пътувания от врата до врата или прехвърляне без време за чакане към други видове транспорт.
Далече за ходене пеш - твърде близо за пътуване с автомобил: Последната миля е най-забавна в града с ролери и велосипед.
6. Микро мобилност:
Справяне с последната миля
Независимо дали Шанхай, Берлин или Лос Анжелис: Една голяма тема при развитието на бъдещите концепции за Smart Mobility в градската среда е затварянето на пропастта от входната врата до следващата спирка или от автобусната спирка до офиса. Това разстояние се нарича още "Last Mile". Вместо ходенето пеша, могат да се използват така наречените малки електромобили. Те са малките братя на електромобила и са показателни за подхода на Smart Mobililty в града: Monowheels, Personal Transporter, Pedelecs, E- и Cargo-Bikes и E-Tretroller. Най-младата гвардия на електрическата мобилност трябва в бъдеще да може да се използва по велоалеи и пешеходни зони. Пристигайки в офиса, можете да вземете превозното средство просто със себе си или да го паркирате. И разбира се, първите доставчици на споделяне вече чакат в стартовите места. Технологиите и дигиталните бизнес модели за темата за устойчива мобилност в интелигентния град са във възход.