1. Energy Management System EMS:
EMS е "мозъкът" на вашата домашна електропреносна мрежа и координира по интелигентен начин нуждите на електромобили, устройства от типа Wallbox, фотоволтаични инсталации, отоплителни системи и т.н. -интелигентно и според моментните потребности.
Всичко, което притежателите на електрически автомобили трябва да направят, е просто да включат зарядни кабел.
2. Зарядна колонка:
С помощта на Wallbox, който в бъдеще ще може както да зарежда с енергия, така и да връща такава в електропреносната мрежа, електромобилът ще може да се превърне във временен източник на електроенергия.
"За доставчиците на електроенергия е важно да могат да влияят на поведението на така наречените свързващи точки, зад които стоят отделните електромери", обяснява д-р Гунар Бервалд, експерт по интеграцията на мрежи в автомобилите на Volkswagen. Това е важно, в случай че не е възможно предварителното планиране на снабдяването с електроенергия или потреблението на електроенергия. Или казано по-конкретно: в случаите, когато слънцето не грее толкова, колкото е предвиждала прогнозата, или пък вятърът е прекомерно силен. За да останат мрежите стабилни, тези колебания трябва да могат да бъдат контролирани. И именно тук на преден план идват EMS.
Един класически сценарий при еднофамилните къщи: на покрива е монтирана фотоволтаична инсталация, термопомпа осигурява необходимия комфорт, а в гаража електромобил е включен в Wallbox. EMS в ролята си на интелигентен управляващ компютър, координира всички системи, включени в локалната мрежа. "Ако например в момента не е наличен толкова ток, колкото е предвидено, електромобилът започва да се зарежда с по-малка интензивност, или пък термопомпата спира работа за известно време", обяснява Бервалд. Ако пък трябва да се изразходи повече електроенергия, електромобилът се зарежда с по-голяма мощност. Volkswagen работи и по това, електрическите модели от Волфсбург не само да се зареждат с електроенергия, но и да произвеждат такава. Например останалата в електромобила енергия може да се връща обратно в локалната мрежа и за известно време да обезпечава нуждите от потребление. Един подобен пилотен проект на Volkswagen и института във Фраухоф вече приключи успешно. След 2020 година е възможно от конвейера на марката да започнат да слизат и автомобили, които са в състояние да връщат електроенергия в мрежата. "Възможността за връщане на енергия в мрежата разширява спектъра от възможности за още по-добро интегриране на възобновяемите източници на енергия", заключва Бервалд.
За да работят надеждно EMS, в бъдеще различните участници в мрежата трябва да могат да комуникират помежду си. "Концернът Volkswagen залага на единния комуникационен стандарт EEBUS, който с помощта на системите за интелигентно управление на енергията позволява интелигентно свързване на домакинските уреди и съответно води до по-ефективно управление на мрежите. По този начин зарядната технология трябва да бъде възможно най-широко свързана с останалите системи в домакинството", пояснява Бервалд. EEBUS инициативата се стреми към единен стандартизиран език за комуникация между всички консуматори - излизайки извън рамките на границите на държави и браншове. Това е езикът на енергията, който може да бъде свободно използван от всяко устройство и всяка платформа, независимо от технологията и производителя.
За да може комуникацията между електрическия автомобил и зарядните станции да протича напълно автоматично, Volkswagen при следващото си поколение модели ще заложи на ISO-стандарта 15118. Този стандарт дефинира комуникацията от типа на vehicle-to-grid. По този начин става възможно изпълнението на процеса Plug-and-Charge. В перспектива ще бъде позволено и връщането на енергия в мрежата и по този .
3. Фотоволтаична инсталация:
В бъдеще слънчевата енергия собствено производство ще може да се използва директно в личния ни електрически автомобил - това става възможно благодарение на интелигентното управление на енергията.
4. Обществени мрежи:
С помощта на възобновяемата енергия интелигентните електропреносни мрежи са необходими за напасването на възможностите на наличните капацитети към реалните нужди. Единствено по този начин е възможно постигането на интелигентно взаимодействие между различните участници в мрежите.
С помощта на интелигентното управление на енергията водачът на електромобил може да бъде сигурен, че успешно ще достигне до целта си – независимо от това дали навън грее топло слънце или духа леден вятър.
Всичко, което притежателите на електрически автомобили трябва да направят, е просто да включат зарядния кабел. Защото EMS заедно със самия автомобил ще се погрижи за всичко останало. Това се отнася и за процеса на таксуване от страна на доставчика на електроенергия, тъй като той следва да заплати за услугата, предоставена от електромобила. Експертът Бервалд нарича EMS "оферти на корем", като винаги най-изгодната между тях бива избрана за зареждането на автомобила.
"Алгoритмите в автомобила ще решат, дали например дали цената за разреждането е уместна", казва Бервалд.
Електрическите автомобили могат да се превърнат във фактор за енергийната революция - дали обаче доставчиците на електроенергия ще бъдат съгласни с това? Гунар Бервалд ни успокоява: "Разбира се, че е предизвикателство да се справим с кратковременни енергийни ситуации. Например EMS казва: "Сега не можеш да зареждаш с предвидената мощност, но след 10 минути отново ще можеш да използваш пълната мощност." Така водачът може да бъде сигурен, че ще бъде постигнат предварително зададения минимален пробег. Така зареждането се случва по начин, който човек практически не забелязва. Максимално полезно действие и максимален комфорт на минимална цена - това няма как да не зарадва клиентите.
Бъдещи технологии
от Volkswagen
При състезателния автомобил ID. R Pikes Peak теглото на акумулаторните батерии е от особено голямо значение: заради нуждите от максимално добро представяне те трябва да са възможно най-леки. Инженерите на Volkswagen Motorsport не само залагат на модерната и спестяваща тегло литиево-йонна технология, но едновременно с това използват и една друга технология, прилагана и при серийните модели: рекуперацията. Електрическият състезателен автомобил използва отделяната при спиране енергия, като общо 20 процента от цялата използваема електроенергия се печели именно от процеса на рекупериране.
Публикувано: Януари 2019