Този сайт използва бисквитки, за да персонализира страницата спрямо Вашите интереси. Ако останете на страницата, Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Приемам

Истинска комуникация човек-автомобил.

 

Текст Фолкер Маркуард        Илюстрации Джеймс Бост

   

Скоро ще дойде денят когато ще можем да имаме истински, интерактивен диалог с автомобила си, вместо просто да изричаме гласови команди.  Няколко развойни отдела на  Volkswagen работят върху създаването на дигитален гласов асистент. Процесът на разработка включва използване на изкуствен интелект, теории на езика и компютъризирана лингвистика.

Обикновена сутрин, вторник 2025 година. Дигитален глас ви приветства: "Добро утро, вашата първа среща е в 9:00 часа. Днес има сериозен трафик, така че ще трябва да потеглите не по-късно от 8:10 часа." Водачът проверява часовника си, става от масата за закуска, грабва нещата си и се насочва към автомобила. Той вече е отоплен до комфортна температура, а музиката която е слушал в дома си, продължава и в автомобила. С думите "добро утро, днес има промоция на капучино на бензиностанцията в следващия град" приятен женски глас ви поздравява през говорителите. Навигационната система се стартира, а музиката автоматично се превключва към любимата плейлиста. "Искате ли да знаете какво има за ядене днес в ресторанта?" Гласът изчита менюто. "Проверих вица на деня за вас. Искате ли да го чуете?" Водачът поклаща глава: "Не и днес, благодаря ви."

Volkswagen работи заедно с развойните специалисти от Carmeq за създаване на ново поколение гласови асистенти в автомобила. Carmeq, подразделение, изцяло собственост на Volkswagen и базирано в Берлин, има персонал от над 600 човека от 29 държави, които разработват иновативни системи и функционалности за автомобилите на бъдещето. Системите за гласов контрол се създават от отдела на Ким Цетзивода. При влизане вие сте поздравени от стрелкови диаграми, изобразяващи типичните диалози водач-автомобил, а проектантите обсъждат цял спектър от различни идеи и следят дузини монитори на които компютъризирани лингвисти превръщат тези идеи в алгоритми.

Водачът казва че днес се чувства стресиран. Като отговор се пуска успокояваща музика, светлината се настройва и се активира масажна програма.

"Системата в момента може да разбере различни загатвания, намеци, шеги и неясни изрази."


Един член на екипа е д-р Луизе Зюзенбах, която помага за създаване на потребителско-централизирани дигитални асистенти. Наскоро Volkswagen и Carmeq постигната значителен пробив в тази област. "До този момент, повечето гласови системи за контрол изискваха водачът да произнася специфична фраза за да предизвика реакция - като например "настройте отоплението на 18 градуса", отбелязва Луизе. "С нашата нова система, водачът за първи път може да използва и идиоматични изрази. Това означава че той вече не просто дава команди на системата, но комуникира с нея и представлява огромна стъпка към дигиталните гласови асистенти на бъдещето." Тя разяснява и предизвикателствата с които са се срещнали: "Изричаните от хората изрази често са двусмислени и неясни, и можем да ги интерпретираме коректно само ако знаем контекста. Използваме изкуствен интелект за да помогнем на машините да разберат езика и изразите на потребителя. "Ако водачът каже "студено ми е", например, системата за гласов контрол ще реагира по различен начин в зависимост от контекста. Например, може да изключи климатичната система, да включи отоплението, да активира подгряване на волана или седалките. Отговорът ще бъде индивидуално съобразен със ситуацията, давайки на потребителите много повече свобода в начина на произнасяне на желанията си и командите.

 

За да придобие тези способности, системата трябва непрекъснато да бъде захранвана с данни, включително различни изрази от различни части на света. Развойните екипи събират данни от улиците например, на Париж, Лос Анджелис и Токио като показват на минувачите картини от типични сценарии на шофиране. Хиляди отговори се превръщат в бази данни и въвеждат в софтуера за разпознаване. "Сега системата може да запознае много неясни и двусмислени изрази и шеги. Тя може да разпознае и дефекти в говора и повечето диалекти," отбелязва Давид Бишоф, който работи в отдела "Функционална разработка" във Волфсбург. Той и екипът му интегрират диалогови концепции, лингвистични теории и използват действия в автомобилите за да гарантират че системите ще са способни да реагират коректно при широка гама от "входящи" потребителски изрази. 


Когато системата в автомобила установи че нивото на горивото е ниско, тя насочва автомобила към подходяща бензиностанция на пътя и в рамките на оставащия пробег.

Volkswagen адаптира и гласа на автомобила - нещо критично за приемането на системите за гласова асистенция - към културните различия. Извършен бе мащабен процес на кастинг за избор на женски или мъжки глас за всеки език. "Съдържанието и стилът на комуникация също бяха адаптирани към различните културни норми. В САЩ например, гласовите асистенти са много по-разпространени, което означава че потребителите очакват повече инициативи и по-детайлна информация и отговори," отбелязва Давид.

Освен удобството, друг ключов фактор е безопасността: важно е водачът да бъде способен да запазва концентрацията си независимо от всички системи и функции. Модерните гласови системи могат да подобрят безопасността като поемат множество задачи без да разсейват водача от пътя. "В наши дни забелязваме две основни тенденции: към повече системи за асистенция на водача и повече функции за забавление. С модерните гласови асистенти можем да се справим с тях като едновременно с това подобрим безопасността," отбелязва Матиас Пуук, който координира разработването на гласови системи за Volkswagen.


"Ще правим непрекъснати промени в гласовите системи за контрол."



Предимствата на гласовите системи за контрол са очевидни: в името на безопасността, водачите не трябва непрекъснато да се занимават с бутони в терсене, например, на музика, докато са на пътя.  С гласов контрол обаче, те могат да избират безопасно песни. В някои държави, като САЩ, потребителите са съветвани да използват гласов контрол в определени ситуации, защото така се изисква по-малко внимание и разсейване от управлението, а това го прави по-сигурно и комфортно. Гласовият контрол е още една стъпка във визията на Volkswagen към бъдещето, в което автомобилите са дигитални мобилни решения.

Някои първоначални версии на тези функционалности вече могат да бъдат открити в новия  Touareg; Volkswagen скоро ще представи първия си модел, с който водачите ще могат да комуникират с "напълно естествена" реч. "Вече не е нужно клиентите да използват фиксирани фрази като "Покажи пътя към най-близката бензиностанция".  Системата ще ги разбере и ако изрекат "Трябва ми бензин!"", отбелязва Луизе. Функциите на новата система ще бъдат разширявани с редовни актуализации. "В следващите 24 месеца ще се случват много нови неща. Научихме много с използването на специално разработени обучаващи алгоритми, и ще правим подобрения в гласовите системи за контрол при всеки нов автомобил," твърди  Матиас. "Това са първите стъпки към дигиталните гласови асистенти на бъдещето."

 

 

Изживейте бъдещето
На мобилността

   

В DRIVE, форумът на Volkswagen Group, посетителите могат да изживеят мобилността на бъдещето още днес. Изложението дава детайлен поглед към бъдещето на шофирането и показва и демонстрира авангардни концептуални автомобили, като модели от гамата I.D. DRIVE показва как с увеличаване на автоматизацията, контролните функции като разширена реалност и гласов/контрол с жестове ще играе все по-важна роля. (Вижте www.drive-volkswagen-group.com за данни и информация за изложението.)

 

 


Публикувано: декември 2018 г.

Може да се интересувате и от това: