Този сайт използва бисквитки, за да персонализира страницата спрямо Вашите интереси. Ако останете на страницата, Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Приемам

Микро, но не и с компромиси.

 

Текст Ян Щрал         Снимки Бене Охс

 

Микромобилността означава движение в града по забавен и опазващ околната среда начин. Това което звучи като напълно ново преживяване скоро може да стане ежедневие - благодарение на иновативните електрически автомобили Cityskater и Streetmate от Volkswagen.
Експертът в електрическата мобилност на Volkswagen Кристофер Мьолерс се придвижва от дома си до работното си място. Но когато паркира колата си, той още не достигнал целта си. Брилятното решение за достигането на този последен километър е скрит в неговия багажник.

Любопитни погледи, интересно шушукане, знаци на одобрение - всички които видят двамата водещи на идейния проект на Volkswagen Карстен Камрат и Кристофер Мьолерс преживява спонтанен възторг. Източникът на това настроение не е във факта че приличат на добре известни спортни или поп звезди. Отговорни за това са футуристичните возила които са докарали за фото сесията. Белите, задвижвани от електричество дизайнерски модели са наречени Cityskater и Streetmate. "Необичайно е колко интерес и положителна обратна връзка получаваме на улицата, когато сме с тях. Вече можеше да съм продал няколко такива," отбелязва Карстен Камрат, който като водещ на микромобилността разполага с една студия Streetmate. "При серийно производство Streetmate няма да струва повече от марков скутер с ДВГ," твърди Камрат. А за сравнение, определя зоната на приложение на електрическия скутер Streetmate: дистанции от до 60 км с едно зареждане на батерията и скорост от до 45 км/ч. "За разлика от тези с ДВГ, той се движи с нулеви локални емисии - и почти безшумно," продължава Камрат. Неговият колега Кристофер Мьолерс добавя: "Електрическите превозни средства са изключително ефективни, с високо КПД. Около 80 процента от генерираната от електромотора енергия се насочва директно към улицата. При скутер с ДВГ, тя е в диапазона 20-30 процента. Останалото изчезва с пушека - в буквалния смисъл на думата."

Тук на помощ идва Volkswagen Cityskater – или излиза от багажника. Той може да послужи за изминаване на оставащото разстояние – така нарачената "последна миля". Cityskater се разгъва и готов за изполване за няколко секунди.

"Изключително удоволствие е да се движиш със Cityskater или Streetmate. Пристигаш релаксирал."


Задвижван от задното колело с електричество, Cityskater снове в града на три колела (две отпред и едно отзад). За разлика от скейтборда или скутера, той има по един едно колело за всеки крак, а управляваща конзола има грижата за опората. Завиването – подобно на това при ските – се постига с интуитивен пренос на теглото на тялото от едно колело към друго. Бордът може да бъде стартиран, ускоряван и спиран с помощта на ръкохватка на управляващата конзола.

Ново удоволствие от движението и отношение към живота.

Като главен инженер по иновациите, Мьолерс е отговорен, между другото и за Cityskater, който ще влезе в серийно производство през пролетта на 2019 г. За разлика от Streetmate, Cityskater постига скорост от едва 20 км/ч и има пробег от около 15 км. Е-скутерът е сгъваем и лесно се прибира в багажника. По този начин, той предлага решение на т.нар. "последна миля", разстоянието което трябва да се измине, ако автомобилът е паркиран на разстояние. Последната част от пътуването до офиса, театъра или мола се извършват със Cityskater. "Изискванията към мобилността се увеличават все повече, а мястото за автомобили намалява. В следващите години трафикът значително ще се увеличи. Със своята микромобилност Volkswagen дава своя принос за решение на тези проблеми." Малките возила Cityskater и Streetmate са само началото в този сегмент. Откриваш паркомясто където и да е и след това се придвижваш тихо и без емисии. "Не само рационалните причини са предимство на тези возила, обаче," подчертава Камрат. "Това са много емоционални продукти, които ще осигурят напълно ново отношение към живота в градовете. Просто е удоволствие да се движиш със Cityskater иили Streetmate - можеш да общуваш с останалите на светофара, да спреш спонтанно на кафето или да пристигнеш релаксирал за където си тръгнал."


"Тези возила не само ще променят мобилността, но и усещането в града."


Очаква се че в началото микромобилите ще се купуват от технологично настроени хора, на възраст от 25 до 45 години, които ще считат е-скутерите за модни лайфстайл аксесоари. Но, Мьолерс има ясно мнение за това защо са създадени Cityskater и Streetmate: "Продуктите са за всички, за всеки който иска да се движи удобно и чисто. Те могат да се използват и от по-възрастни и не изискват никакви специални умения. Но, освен за частно ползване, те ще са интересни за бизнес клиентите. Като за услуги за доставки, за превоз на стоки в "последната миля", например в пешеходни зони. Микромобилността става самостоятелна там където не могат да се движат автомобили." Мьолерс няма колебания относно успеха на концепцията: "Тези автомобили не само ще променят мобилността, но и усещането в града. Те ще бъдат взимани в предвид при планирането на градската архитектура в бъдеще - например с места за зареждане и паркиране."

 

Широка дигитална мрежа.

За Cityskater и Streetmate, ще се предлагат приложения които ще свързват возилото със смартфона. "Приложението за Cityskater ще показва информация за оставащия пробег, профила на скоростта и дистанцията," обяснява Мьолерс.

Функционалностите на приложението на Streetmate ще са дори отвъд това. Сдвоени смартфон и дисплей ще показват информация за локацията на Streetmate. Аларма ще предупреждава, ако неоторизиран човек се опитва да задвижи скутера. Във всеки случай, той ще може да бъде стартиран, ако приложението идентифицира потребителя като оторизиран водач - смартфонът се превръща в дигитален ключ. Дори дисплеят при ръкохватките на студията (резолюция: 1,440 × 2,560 пиксела) може да бъде свързан с вашия мобилен телефон и получава навигационни данни освен другото.

Като ръководител на микромобилността във Volkswagen, Карстен Камрат познава предимствата на Streetmate по-добре отколкото който и да било друг и е 100 процента убеден в ползите от концепцията: "Ще ми се иска да заменя служебния си автомобил за Streetmate,” подсмихва се тойs.

Streetmate е конструиран за средни дистанции – като от една част на града до друга. Той може да бъде шофиран от прав или седнал на сгъващата се седалка водач. Това е просто, с помощта на ръкохватки със движение с палец. За да задвижите е-скутера, който изисква застраховка и оторизация, в Европа са нужни също и каска и свидетелство за правоуправление.

За Карстен Камрат, индивидуалните приложения са само началото на холистично и дигитално решение, което е в основата на предложенията на Volkswagen за мобилност. "В близко бъдеще, ще мога да управлявам всичките си мобилни услуги от едно приложение на смартфона," отбелязва Камрат. "Следя управлението на заряда на собствения си електрически автомобил, докато съм на летището в друг град. Същевременно планирам пътуването до центъра и резервирам е-скутер за да отида до мола или музея. Приложението ми казва как да се върна до летището, шътълът е организиран чрез карпул, а  автомобилът ми е напълно зареден за пътуването на следващия ден. "Бъдещето на мобилността ще бъде чудесно в своята простота" - в това Камрат е абсолютно сигурен.


С изчистен продуктов дизайн, Streetmate се отличава ярко от стандартната визия на конвенционалните (мото)скутери. малкият елекктрически мотор в главината на задното колело също има принос за това. Cityskater пък разчита на авангарденп дизайн до последния детайл. И двете возила са създадани на базата на високите стандарти за качество на Volkswagen от гледна точка на стил, материали и изработка - но пренесени в микромобилния сегмент.

"В съзнанието си винаги се виждам движещ се през Сентрал Парк със Cityskater."


Близък и още по-атрактивен в движение.

Освен за ежедневно придвижване или поръчки, e-скутерите могат да се използват за посещение и на други градове - независимо дали става дума за бизнес или за разглеждане. Къде двамата експерти на Volkswagen искат да отидат със своите микромобилни решения? "Определено в Ню Йорк," отговаря Кристофър Мьолерс без дори да се замисли. "Обичам този град на градовете, разбира се, ще бъде фантастично да го изследвам със Cityskater. В съзнанието си винаги се виждам движейки се през Централ парк." Карстен Камрат не иска да назове конкретен град, но вижда себе си използвайки го "навсякъде където отсядам. Представям си също че преоткривам родния ми град. Със Streetmate, разполагате с пробега и скоростта за по-широко изследване. Но можете да се движите по-близо до действието, да усещате природата по-активно и, разбира се, можете да откривате интересни места, покрай които само сте минавали досега." Като милиони други, които в следващите години ще използват новата микромобилност от Volkswagen, Камрат иска да преживее изцяло отново своя роден град. "Но не само него; искам Streetmate да е с мен навсякъде. Било в Дубай, Джакарта или който и да било малък град на брега на Средиземно Море - тези концепции правят живота по-лесен и по-жив навсякъде."

 
Искаме да благодарим на AUTOSTADT и на phæno за подкрепата и сътрудничество.

Технически дзанни на Cityskater и Streetmate

Cityskater
Задвижване: електрическо
Мощност: 450 вата (максимална)
Батерия: литиево-йонна
Капацитет: 200 вТч
Максимална скорост: до 20 км/ч
Пробег: до 15 км
Тегло: < 15 кг
Размери: дължина 850 мм, височина, готов за движение 1,170 мм; сгънат височина 330 мм

Streetmate
Задвижване: електрическо
Мощност: 2 кВт
Батерия: литиево-йонна
Капацитет: 1,8 кВтч
Максимална скорост: до 45 км/ч
Пробег: до 60 км                                                                                                   
Тегло: 65 кг


Бъдещи технологии
от Volkswagen

 

Volkswagen има за цел да стане най-големият доставчик на електрическа мобилност. За да постигне това, Volkswagen въвежда холистичен подход и в бъдещите години ще покрие целият спектър на електрическата мобилност. От флагмана от премиум клас .D. VIZZION представен преди като студия и мултифункционалния модел с култов дизайн I.D. BUZZ, просторния SUV I.D. CROZZ до компактния compact I.D.и микромобилните модели Streetmate и Cityskater.


Публикувано: януари 2019 г.

Моделите са студии близки до серийното производство.

 

Може да се интересувате и от това: