Този сайт използва бисквитки, за да персонализира страницата спрямо Вашите интереси. Ако останете на страницата, Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Приемам

Просто го направихме за вас - многоетажният автомобилен паркинг на бъдещето.

 

Текст Филип Битнер        Снимки Volkswagen AG

Времето е ценна стока и в бъдеще все по-малко от него ще се инвестира в търсене на паркомясто. Volkswagen разработи иновативна концепция, която ще осигури на автомобилистите възможност да си върнат това време - Park Pilot открива свободни пространства без помощта на човек водач. Допълнително време се спестява с автоматичното зареждане на електромобилите докато са паркирани.

41 часа - толкова часове годишно германците биха си спестили, ако не търсеха паркомясто. А това означава също и спестено гориво. Какво би станало ако съществуваше технология, която ще поеме зареждането и паркирането докато вие се качвате на самолет, отивате в ресторант или посещавате събитие?  Звучи като фантастичен филм, но Volkswagen работи за да въведе такова решение скоро.  

Защото, благодарение на Park Pilot от Volkswagen, вие просто слизате от автомобила пред многоетажния паркинг и нямате грижа за нищо друго. Автомобилът автоматично се придвижва в паркинга и може да бъде поръчан на входа с натискане на бутон или с приложение. Едва ли би могло да бъде по-лесно.  

Зад външно простата маневра стои сложен технически процес, който трябва да протече в пълен синхрон. "Автономното шофиране в многоетажен паркинг е много по-сложно отколкото на магистрала," отбелязва Даниел Мосау, проектен мениджър на Park Pilot във Volkswagen. "В един многоетажен паркинг, вие имате, освен всичко друго и рампи, завои, стени и знаци висящи от тавана. Автомобилът трябва да разпознае всички тези неща. Интерпретирането на ситуацията е изключително предизвикателство," продължава Мосау. За да гарантира че то ще бъде надеждно решено се използват множество различни технологии, всяка от които поема различна зона на отговорност в рамките на сложната маневра. За целта автомобилът се нуждае от голям брой сензори. Било то лазерни скенери, радарни сензори, ултразвукови сензори или камери - Park Pilot разчита на панорамен 360-градусов поглед около автомобила.




Многоетажният автомобилен паркинг може също да бъде оборудван с допълнителна инфраструктура. Бариерите в многоетажния парк, например, се отварят и затварят автоматично и автомобилите се придвижват към мястото за паркиране без водач. Ориентацията в рамките на съоръжението става с помощта на QR кодове - като символи които могат да бъдат прочетени от автомобила. "Допълнителна инфраструктура може бъде осигурена в зависимост от нуждите на оператора на паркинга," отбелязва Мосау. Можете например да имате на разположение паркоместа резервирани чрез автоматични системи за електрическо свързване. Така би било по-лесно да се прикачат електрическите автомобили към вътрешните зарядни станции по време на престоя. Колкото повече инфраструктура се инсталира толкова повече услуги операторът на паркинга може да предложи на своите клиенти. Дори системата за плащане може да бъде адаптирана. Приложение заменя класическите машини за билети и плащането на паркинга удобно се поема от смартфона.

"Предимствата на Park Pilot не са от полза само за водачите," отбелязва Мосау. Операторите на паркинга могат да си гарантират по-ефективно заемане на паркоместата. Автомобилите по този начин изискват по-малко място, защото могат да бъдат паркирани по-близо един до друг - никой не слиза от автомобила при този процес. За комуникацията между автомобилите и инфраструктурата на паркинга, Volkswagen използва официални ISO стандарти. От 2019 г, първите моделни серии ще разполагат с иновативна технология за комуникация стандартно, за да се разменя избрана трафик информация между автомобилите и инфраструктурата на паркинга (car to X). Така е ясно на всеки че никой оператор на паркинг няма да инсталира различни системи за различни доставчици.

TOGETHER - стратегия 2025

Бъдещето на мобилността ще заема място основно в градовете и крайградските райони. В тях потенциалът за зареждане е най-голям. Затова Volkswagen инвестира много в бъдещи технологии като електрическа мобилност, автономбно шофиране, дигитални свързване на всички участници в движението и нови мобилни услуги.

Volkswagen вижда себе си като партньор на градовете за да се генерират идеи, създават сътрудничества и изпълняват пилотни проекти, като "автономно паркиране" на летището в Хамбург.


В многоетажния автомобилен паркинг до терминала на летището в Хамбург експертите тестват автономен паркинг с автомобили на Volkswagen. В началото на следващото десетилетие, първите клиенти ще могат да изпробват новата услуга за автономно паркиране.

В близко бъдеще, в многоетажните паркинги ще се въведат автоматизирани процедури за зареждане. Подходяща ще бъде индукционната технология, при която автомобилът просто паркира над зареждащата плоча. Друго техническо решение (показано на снимката) може да бъде автоматично подвежданата зарядна система.

Специалистите от Volkswagen демонстрират колко далеч са стигнали в Хамбург. В многоетажен паркинг на летището на Хамбург, те осигуряват доказателство че автономното паркиране вече не е просто визия на бъдещето. В рамките на партньорството за мобилност с града, автомобили на Volkswagen Group се движеха независимо през многоетажния паркинг - макар и в специално организирана отцепена зона.

В началото на следващото десетилетие, системата Park Pilot официално ще започне да функционира като услуга. До тогава водачите ще трябва да решат какво да правят със новоосвободеното си време. 

 

Бъдещи технологии
от Volkswagen

Когато паркирате в къщи, автомобилите също се движат независимо - това се нарича "дистанционно паркиране".  С използването на смартфон, водачът може да оперира с автомобила със същата функционалност като "Park Assist".  Скоростта на навлизане и напускане на мястото за паркиране е ограничено до максимум 5 км/ч. Автомобилът спира автоматично при наличие на препятствия, ако водачът е освободил съответния бутон. С дистанционното паркиране след това е възможно и изключване на двигателя, активиране на спирачката и затваряне на вратите.

Може да се интересувате и от това: