Този сайт използва бисквитки, за да персонализира страницата спрямо Вашите интереси. Ако останете на страницата, Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Приемам

Пет нива на автономно шофиране.

 

Текст Volkswagen AG         Илюстрации Volkswagen AG

 

Преглед на петте нива показва как изглежда пътят към бъдещето. Системите за асистенция на шофьора са ключова технология за автономно шофиране. Шофьорите на Volkswagen вече намират, че  тези характеристики дават повече комфорт в автомобила. А със SEDRIC¹ Volkswagen поглежда към последната, променяща играта стъпка.

 


Прогресивното автоматизиране на автомобила не само означава повече комфорт на пътя, но и революция в мобилността. Пет нива описват развитието на автономните автомобили. И сега можем да разчитаме на интелигентни системи за асистенция, които помагат на водача в различни ситуации. Радарни и ултразвукови сензори улавят обекти; мултифункционална камера отпред следи лентите и останалите участници в движението. Преди, системите за асистенция бяха рядкост, днес те се предлагат в повечето модели на Volkswagen.


Ниво 1: Асистирано шофиране

Всеки водач на Golf или Passat днес може да почувства технологиите от бъдещето защото тези автомобили вече покриват техническите изисквания на ниво 1 (level-1) системи за асистенция. Автоматичният контрол на дистанцията ACC не само поддържа избраната скорост, но и настроената дистанция до предния автомобил. В някои модели на Volkswagen, ACC може да реагира на ограничения на скоростта в съчетание с разпознаването на пътни знаци. Радар и камера осигуряват информация за системата. Асистентът за аварийно спиране (Front Assist) също принадлежи към тази категория. Системата може да предупреди водача акустично и визуално за възможен сблъсък и подготвя автомобила за потенциално аварийно спиране. Ако водачът въобще не реагира при ситуацията, се инициира автоматично частично спиране, което трябва да предотврати най-лошото. При използване на системи от level-1, водачът винаги е отговорен за управлението на автомобила.



Ниво 2: Частично автономно шофиране

Системите при това ниво изпълняват няколко задачи едновременно. Те могат да подпомагат водача при ускоряване, завиване и спиране. Това например включва комфортно придвижване в трафик. А в критични ситуации, системата подкрепя водача в рамките на своите ограничения, за да предотврати инциденти когато е възможно. Към това ниво принадлежи и дистанционното паркиране: с използването на смартфон, автомобилът може да бъде маневриран в тесни паркоместа. По време на пътуване, автомобилът поема определени задачи; за функциите за асистенция на level-2 водачът също остава постоянно отговорен.


Ниво 3: Високо ниво на автономно шофиране

От техническа гледна точка преминаването от level 2 към level 3 е най-същественото. За първи път водачът може да върши и други неща. Автомобилът може сам да предприема изпреварване и отбиване от пътя, да ускорява и спира. Системата има лимити при които водачът трябва да може да поеме контрола на автомобила отново.



Ниво 4: Напълно автономно шофиране

В развойни разработки, моделната линия ID. показва какво ще е възможно в бъдеще при ниво 4. В рамките на специфични зони като магистрали, интегрираната система може да поеме постоянен контрол.


Level 4 включва също автомобили Robo-Taxi като SEDRIC, които се движат напълно автономно в определени пътни зони - като градове например. Водачът и пътникът могат да извършват други дейности и дори да спят.


Ниво 5: Автономно шофиране

Футуристичният ID. Vizzion е конструиран без волан. Интериорът на автомобила е напълно променен. Той може да бъде използван за отмора или, със съответните дигитални приспособления и като място за работа. Автомобилите от ниво 5 могат да се движат автономно във всякакви пътни условия. Чрез възприемане на околната среда, постоянна свързаност и интелигентна връзка car-to-car (автомобил-автомобил), водачът вече не е необходим - от индивидуалното стартиране до свободно избраната дестинация. 

Може да се интересувате и от това: