Този сайт използва бисквитки, за да персонализира страницата спрямо Вашите интереси. Ако останете на страницата, Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Приемам

Електрическатa мобилност в Европа:

докъде са стигнали нашите съседи?


Електрическите превозни средства се увеличават - според данните на консултантската компания "McKinsey", през 2018 година в световен мащаб са били продадени над два милиона електромобила, а по пътищата вече се движат повече от пет милиона електрически превозни средства - почти половината от тях в Китай. Как стоят нещата в Европа?

Тук можете да видите:
- В кои европейски страни има най-много електрически превозни средства
- Трите основни причини за успеха на електромобилите
- Защо Норвегия, Великобритания и Естония се считат за пионери
- Как се развива и разширява инфраструктурата от зарядни станции

Електрическата мобилност в Европа - устойчив растеж

Всяка година броят на електрическите превозни средства по пътищата в Европа се увеличава. Броят на регистрираните през 2017 година 97 000 нови електромобила бе надхвърлен още до септември 2018, а до края на миналата година бяха регистрирани около 100 000 нови електрически превозни средства - нов рекорд и голям успех за електрическата мобилност, особено на фона на началото през 2010 година, когато в Европа имаше едва 700 новорегистрирани електромобила.

Трите страни от ЕС с най-голям брой нови регистрации на електрически превозни средства през 2018 година (Източник: "Statista"):

  • Норвегия с над 72 689 електромобила
  • Германия с около 67 658 нови електрически превозни средства
  • Великобритания с почти 59 947 електромобила
Наелектризиращо развитие. Всяка година броят на електрическите превозни средства по пътищата на Европа расте. Върху тихите и екологично чисти електромобили се фокусират преди всичко хората в Норвегия, Германия и Великобритания. (Източник: „Statista“)

Електромобилите ползват данъчни облекчения

Наред с динамичните характеристики, дизайна и марката, има още три основни причини, поради които европейските потребители се насочват към покупката на електрическо превозно средство:

  • Електрическата мобилност е модерна и фокусираните върху екологията "хипстъри" не са единствените, които искат да подобрят своя въглероден отпечатък. Екологичните съображения са основният мотив и за 29% от норвежките клиенти на електромобили.
  • Водачите на електрически превозни средства се ползват със специални привилегии в редица европейски градове - в Амстердам електромобилите имат предимства при паркиране, а в момента в Осло е разрешено шофирането в лентите за автобусите и таксиметрови автомобили, което значително ускорява придвижването в натоварен трафик.
  • Много европейски градове предлагат щедри правителствени субсидии при предаване на стари автомобили и покупка на електрически превозни средства. В Норвегия собствениците на електромобили не плащат данък при покупка, регистрационен данък и годишен данък върху превозното средство. Платените пътни отсечки също са безплатни за тях.
Продължителният автономен пробег, цената и наличието на всеобхватна зарядна инфраструктура са ключови фактори, определящи напредъка на електрическата мобилност. (Източник: „Statista“)"

Електромобилът като масов обществен феномен в Норвегия

Официално Норвегия не е част от ЕС, но има близки икономически връзки с всички държави от общността. Кралството с пет милиона жители се превърна в пионер в сферата на електрическата мобилност - норвежците карат повече електрически превозни средства, отколкото всички техни европейски съседи.

"Норвежката асоциация на електрическите превозни средства" с гордост обяви, че в края на 2018 година почти всяко второ новозакупено превозно средство е било с електрическо захранване или поне plug-in хибрид (30% от тях са чисти електромобили, а останалите 19% са plug-in хибриди). Според "Норвежката пътна федерация" през 2017 година са регистрирани 33 025 нови, чисто електрически превозни средства. По този начин малката северна страна се превръща в пазарен лидер по отношение на електромобилите на европейския континент, а в Норвегия електрическата мобилност вече е част от масовия пазар.

Великобритания също постига значителен напредък по отношение на електрическата мобилност. Британският доставчик на електроенергия и природен газ "National Grid" оценява необходимия обем от допълнителни инвестиции в бързозарядна инфраструктура по магистралите в цялото кралство на около 582 милиона до 1,2 милиарда евро.

Република Естония стига и по-далеч, като въвежда елетронното жителство. През 2011 г. държавата представя естонската програма за електромобилност "ELMO", а естонското Министерство на социалната политика купува 507 електрически автомобила и стартира програма за подкрепа на гражданите при покупка на електромобил и изграждане на национална инфраструктура за зарядни станции. През 2016 г. през естонските пътища се движат 1100 електромобила, половината от които са използвани от публичния сектор. Но Република Естония не спира дотук: от 2014 г. правителството подкрепя покупната цена на електрически автомобил с 50%, както и условията за домашни станции за зареждане.

Разширяване на зарядната инфраструктура в Европа

Разширяването на инфраструктурата за зареждане на електромобили в Европа също напредва добре. "Транспорт и околна среда" (T&E) - "шапката" на група от неправителствени организации за устойчива мобилност в ЕС счита, че ако всички членове на ЕС постигнат своите заложени цели по отношение развитието на електрическата мобилност, в Европа вече няма да има недостиг на зарядни станции.

Препоръките от страна Европейската комисия предвиждат на една обществена зарядна станция да се падат десет електрически превозни средства и Обединеното кралство вече е изградило своята зарядна инфраструктура с оглед на това изискване. За сравнение, средната за Европа гъстота на зарядните станции понастоящем е шест електрически превозни средства на една станция.
Според прогнозата на "T&E", към 2020 година във Франция, Австрия и Германия ще има по 15 електрически превозни средства на една обществена зарядна станция, което по оценка на "T&E" може да се счита за добра стойност. Важна положителна роля за подобряването на прозрачността на европейската мрежа от зарядни станции от гледна точка на потребителите ще играят приложенията и цифровите карти. Мобилното приложение "Chargemap", разработено от старт-ъп компания от Елзас например показва всички зарядни станции по маршрута през различните страни и така гарантира сигурно и уверено пътуване в целия ЕС.

В идеалния случай разстоянието между две станции за зареждане не трябва да надхвърля 200 километра. Ето защо много европейски страни и преди всичко Норвегия, работят интензивно за разширяване на зарядната инфраструктура на своята територия. (Източник: „EAFO“, „VCÖ“)