Този сайт използва бисквитки, за да персонализира страницата спрямо Вашите интереси. Ако останете на страницата, Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Приемам

По-високо, по-бързо, по-тихо.

Къде е таванът на възможностите на суперспортния електромобил на Volkswagen, който триумфира в легендарната планинска надпревара Pikes Peak през лятото на 2018 гoдина? Очевидно достатъчно висок, за да достигне финалната линия на височина 4302 метра за рекордно кратко време. При това използвайки същите електрически технологии, които задвижват и останалите модели от гамата на Volkswagen ID.


1440 метра изкачване, 156 остри завоя и разстояние от 19,99 километра за време от 7 минути 57,148 секунди. 31 години след последното си участие в състезанието и след осеммесечен период на разработка, марката Volkswagen успя да осигури на електрическия прототип ID. R Pikes Peak характеристики, които буквално го изстреляха на върха. При това на върха на Скалистите планини в "Race To The Clouds" - най-известната в света планинска автомобилна надпревара. Класическото състезание в Колорадо е наистина легендарно, а постоянно променящите се метеорологични условия, спадащите под нулата температури и ниското съдържание на кислород във въздуха го превръщат в тежък тест за издръжливост.

"Перфектни условия", отбелязва д-р Франк Велш, отговорен за технологичното развитие член на управителния съвет на марката Volkswagen. За него това грандиозно завръщане прокарва пътя на Volkswagen към върха в сектора на електрическата мобилност.

Пейзажът на Скалистите планини

Част от историята на моторните спортове - опитният Ромен Дюма.

Докато автомобилите с двигатели с вътрешно горене срещат сериозни затруднения на тази надморска височина, разреденият въздух не оказва негативно влияние върху електромобилите. Височинната болест представлява риск само за пилота - в случая за 40-годишния французин Ромен Дюма. Когато Volkswagen участва за последен път в Pikes Peak с Golf през 1987 година, Дюма все още е малко момче с голяма мечта. Мечта, която се сбъдва, когато той става състезател във Формула 1. И заводски пилот на Porsche. Както и рали-пилот, участник в класически ралита и осемкратен шампион в 24-часови надпревари за издръжливост, сред които на пистите Льо Ман, Нюрбургринг и Спа-Франкоршан. През 2016 година той записва и третото най-добро време в 102-годишната история на Pikes Peak.
Въпреки всички тези успехи, Дюма продължава да изпитва огромен респект към планината. "Употребата на електродвигатели е предизвикателство", казва той. Пилотът трябва да промени изцяло своя стил на шофиране, защото електромобилът реагира по различен начин. Но той е привлечен именно от тази тръпка, както и от екстремните условия и сега е трикратен победител в класиката надпревара. Купите, спечелени в Колорадо, са и сред редките трофеи, които френският пилот държи у дома си - повечето от останалите раздава. Няма съмнение, че историческият рекорд в Pikes Peak ще се помни дълго.


Споменавайки историята, трябва да се отбележи, че Pikes Peak е втората най-стара автомобилна надпревара, която все още се провежда в САЩ. Първото й издание през 1916 година е с тридневна продължителност и е отворено за всеки, който пожелае да участва и притежава подходящ автомобил или мотоциклет. Това либерално правило понякога води до спечелване на титлата от странни, собственоръчно изработени в домашни условия модели. През 1922 година например побеждава автомобил, сглобен от изхвърлени на боклука части - невероятният шампион и днес може да се види от посетителите в музея в Колорадо Спрингс.

Първият професионален състезателен болид взема участие в планинската надпревара през 1953 година, а през следващите години моделите на Porsche и Audi - дъщерните марки на концерна Volkswagen, често се нареждат на най-високите позиции в класирането. Този път за да грабне титлата в състезанието се върна самият Volkswagen. През 2018 година в надпреварата взеха участие 56 автомобила и 27 мотоциклети в общо шест категории. ID. R Pikes Peak се състезава в категорията "Unlimited", където регламентът има само едно изискване - превозното средство да е с четири колела. Звучи много интригуващо и наистина е такова, защото по отношение на технологиите и двигателите всичко е разрешено, а Pikes Peak е идеално поле за изпитания на бъдещи технологии като електрическата система за задвижване при екстремни условия.

Подобен тест за издръжливост в света на моторните спортове е изключително предизвикателство. За разлика от други надпревари, тук основната цел не е постигането на максимална ефективност, а намирането на идеалния баланс - идеалното съчетание между скорост и маневреност, енергийна плътност и тегло. Разбира се, автомобилът трябва да бъде и бърз - мощността на електродвигателя на ID. R Pikes Peak от 500 кВт се равнява на 680 к.с. и това е напълно достатъчно, за да го катапултира от нула до 100 км/ч само за 2,25 секунди, подкрепена от максималния въртящ момент от 650 Нм. Почти 20% от необходимата енергия се генерира по време на движение, като част от енергията при спиране дори се оползотворява и връща обратно в литиево-йонните батерии. За целта и двата електродвигателя действат като генератори -  технология, която скоро ще се използва и в серийните електромобили. "Надяваме се, че даваме импулс за развойната дейност на бъдещите модели на марката", потвърждава Велш.

Още през 2020 година Volkswagen ще представи на пазара фамилията от модели ID. - пълна гама серийни, изцяло електрически превозни средства, към която в периода до 2025 година ще се добавят още над двайсет електромобила. Марката вече доказа сериозността на своите намерения с победата на ID. R Pikes Peak. Сега я очаква следващият връх.


Може да се интересувате и от това: