Този сайт използва бисквитки, за да персонализира страницата спрямо Вашите интереси. Ако останете на страницата, Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Приемам

Електромобилите в сервиза:

край на смяната на масло


Поддръжката и грижата за електромобилите доста съществено се отличава от тази на автомобилите с двигател с вътрешно горене: електромобилите нямат запалителни или подгряващи свещи, ауспух или пък трансмисия. А това пести време и пари. И все пак - редовната и съвестна поддръжка тук също е от решаващо значение.

Ето какво ще научиш тук:
- Защо на електромобилите рядко им се налага да посещават сервиз
- По какво се различава поддръжката на електромобилите спрямо тази на автомобили с бензинов или дизелов двигател
- Какво можеш да направиш, за да забавиш процеса на амортизация
- За какво трябва да внимаваш, когато избираш сервиз

Заради напълно различната концепция на задвижващия тракт, много от елементите, които познаваме от двигателите с вътрешно горене, при електромобилите просто вече не са необходими. Към отпадналите детайли следва да изброим например горивен, маслен и въздушен филтър, охлаждаща система на двигателя, подгряващи или запалителни свещи, а също така и консумативи като ауспухова система или съединител. Тъй като в електромобилите се използват синхронни електродвигатели, при които липсва износване на компоненти, самите електродвигатели практически не се нуждаят от поддръжка. Наред с това, електромобилите нямат и трансмисия в същинския смисъл на понятието. Накратко: по-малко компоненти автоматично означават и по-малки разходи за поддръжка и ремонти.

По-малко компоненти, по-малко поддръжка

Един от автомобилните компоненти, с които сме свикнали, че изискват редовна поддръжка, са спирачките. При електромобилите обаче спирачната система бива подложена на много по-слабо натоварване и съответно значително по-рядко се налага да се инвестират средства в нейната поддръжка. Това се дължи в много голяма степен на рекуперацията. Казано по възможно най-прост начин, когато един електромобил намалява скоростта, кинематичната енергия бива преобразувана в електрическа и се съхравяна за по-нататъшна употреба. Същевременно рекуперацията действа и като моторна спирачка, като по този начин спирачната система се натоварва по-малко и се износва по-бавно, отколкото в автомобил с двигател с вътрешно горене. Кормилното управление, климатичната инсталация, джантите и гумите обаче трябва да се проверяват регулярно. Интервалът, през който трябва да се правят сервизните посещения, е близък до този на автомобилите с двигател с вътрешно горене.

Докато определени компоненти, с които сме свикнали в автомобилите си, при електромобилите отпадат, на тяхно място все пак се появяват други елементи, които също изискват поддръжка. Най-важният измежду тези компоненти е акумулаторната батерия, чието състояние трябва да се следи много стриктно: в рамките на всяка една сервизна инспекция състоянието на акумулаторната батерия, кабелните съединения и зарядната букса се проверява внимателно.

Дръжте акумулаторната батерия под око

В повечето електромобили се монтира литиево-йонна акумулаторна батерия. Който иска да полага максимална грижа за батерията на своя електромобил, е добре да избягва да я оставя за продължително време със заряд под 20 процента. Подобно на смартфоните, които също използват литиево-йонни батерии, при електромобилите дълговечността на батерията в голяма степен зависи от това как се зарежда. Например, зареждането с променлив ток от домакинска електропреносна мрежа е за предпочитане спрямо честото зареждане с прав ток от станция за бързо зареждане. Тъй като акумулаторната батерия на практика е най-скъпият компонент в един електромобил, грижата за нея се изплаща.

Притежателите на автомобил с електрическо задвижване трябва да обръщат подобаващо внимание и на един друг консуматив, а именно: гумите. При потегляне електромобилите разполагат със значително по-висок въртящ момент спрямо повечето автомобили с конвенционално задвижване с двигател с вътрешно горене. А честото наличие на висок въртящ момент в много случаи означава по-бързо износване на гумите. Именно поради тази причина редовното потегляне с пълна тяга има своята цена. Заради специфичните особености на електромобилите е важно да внимавате както при избора на гуми, така и за степента на тяхното износване.

35 процента по-ниски разходи за поддръжка в сравнение с двигателите с вътрешно горене

Макар че при електромобилите има много специфики при необходимостта от поддръжка, разходите за поддръжка и ремонти при автомобилите с електрическо задвижване са средно с 35 процента по-ниски в сравнение с автомобил от сходен клас, задвижван от двигател с вътрешно горене - това е заключението на "Института за автомобилна икономика" (IFA) в Германия. Още през 2020 година, както показва съвместното проучване на "Института за автомобилна икономика" и "DEKRA", разходите за един електромобил за покупка, поддръжка, ремонти и електроенергия са средно с 3,2 процента по-ниски спрямо сравним автомобил с двигател с вътрешно горене, и това без да бъдат прибавяни възможностите за безплатно зареждане с електроенергия и премиите, които отпускат различните държави за покупка на електромобил.

Когато трябва да закарате своя електромобил в сервиз за съответна поддръжка, можете да посетите почти всеки официален сервиз на производителя. Трябва все пак да се има предвид, че работата с високоволтови системи е възможна само в сервизи със съответно оборудване и обучен за целта персонал. Преди започване на работа по даден електромобил механиците задължително трябва да се уверят, че напрежението действително е изключено, за да може съответните сервизни дейности да бъдат извършени безпрепятствено. Можете да следвате общото правило, че щом даден официален сервиз е сертифициран за работа с електромобили, всички предписани стандарти за работа ще бъдат спазени.

Golf 1.4 TSI BMT 110 кВт - разход на гориво в л/100 км: градско 6,3 / извънградски 4,5 / комбиниран 5,1; комбинирани CO2-емисии в г/км: 118; клас на енергийна ефективност: B