Този сайт използва бисквитки, за да персонализира страницата спрямо Вашите интереси. Ако останете на страницата, Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Приемам

Разширена и виртуална реалност:

четвъртото измерение на зрителното възприятие oт Volkswagen


Разширената реалност и виртуалната реалност променят начина, по който виждаме и взаимодействаме със заобикалящия ни свят. В модерните времена на свързано шофиране, разширената реалност oтдавна е неразделна част от автомобила.

Тук можете да видите:

- Какво означава виртуална реалност (VR) и разширена реалност (AR)?
- Как AR и VR могат да ти помогнат при покупката на автомобил?
- Как първите интелигентни контактни лещи променят начина, по който виждате?
- Защо разширената реалност улеснява шофирането?

Филмът "Star Trek" не е просто легенда за заклетите фенове на научната фантастика, а и поглед към технологията на бъдещето:

- "Комуникаторът" като първообраз за модерния смартфон
- "Визьорите" като образец за интелигентните очила
- "Холодек" като средство за работа във виртуална среда

Легендарният сериал е изпълнен с фантастични устройства и технологии, които постепенно си пробиват път в съвременното ежедневие. Ключовите понятия тук са разширената реалност (AR) и виртуалната реалност (VR) в съчетание с изкуствения интелект (AI), които разширяват обхвата на човешките сетива с нови измерения и информация. Докато VR потапя зрителите в кината, посетителите на технологичните паркове и почитателите на симулаторите изцяло във виртуалния свят, AR слива реалността с компютърно генерирано съдържание. При разширената реалност заобикалящата среда в полезрението на зрителя се допълва с полезна цифрова информация.

VR и AR в автомобилния шоурум

Виртуалната реалност и разширената реалност са особено ефективни в областта на маркетинга и продажбите. Можете да дадете възможност на клиентите да конфигурират индивидуално желания от тях автомобил в своеобразен виртуален шоурум и след това да разгледат и усетят автомобила в триизмерен вид и напълно реалистични условия на движение. Така например, през 2018 година Volkswagen представи новия Touareg със специално AR приложение.

Автомобилните компании и поддоставчиците на автомобилната индустрия експериментират с новата технология и в недостъпни за крайния клиент области - виртуалните очила например помагат в работата на сервизните специалисти и механици. Усъвършенстваните VR инструменти позволяват проектиране на новите модели автомобили до най-малките детайли и изпробването им в различни симулации без да се налага изработването на скъпоструващи реални прототипи. Това спестява време и спомага за намаляване на развойните разходи. Цифровите технологии се използват и за целите на логистиката, професионалното обучение на различни нива, както и за продуктовото представяне на търговските изложения.

Изкуственият интелект в смартфоните

Със своите камери, приложения и интернет връзка, смартфоните са оборудвани с всичко онова, което изисква съвременното ежедневие. AI приложението за разпознаване на изображения "Google Lens" е достъпно от лятото на 2018 година. То превръща камерата на смартфона в своеобразна търсачка - при ежедневното пазаруване можете просто да сканирате рафта в магазина със своя смартфон и изкуственият интелект ще анализира информацията в изображението. На тази основа приложението показва допълнителна информация за продуктите или алтернативни онлайн оферти в реално време. Същата функция първоначално се очакваше да осигурят и интелигентните очила "Google Glass" на интернет компанията, но те се оказаха неуспешни и технологията като цяло загуби временно известна част от своя имидж.

Интелигентни контактни лещи с разширена реалност

За баща на "Google Glass" се счита ученият Бабак Парвиз, който става известен и с друго новаторско изобретение - през 2009 година Парвиз представи първите в света интелигентни контактни лещи, която просто се поставят като традиционните в очите, а информацията се изпрзща към дисплеите върху тях по безжичен път и за потребителя допълнителните изображения изглежда плават във въздуха. След този технологичен пробив много компании изследват и работят върху нови форми на зрително възприятие. През 2016 година производителят на потребителска електроника Samsung например патентова контактни лещи от този вид, съчетаващи камера, сензори за движение и екран. Можете да избирате различните функции например чрез мигане. Освен това, лещите поддържат и разширена реалност, позволявайки на системата да допълни картината, която виждате, с още полезна информация.

Цифровата трансформация започва през 1968 година

Разширената реалност не е толкова фантастична, колкото вероятно звучи на мнозина - предаванията на живо на спортни събития и прогнозата за времето отдавна се обогатяват с допълнителна компютърно генерирана информация. На практика идеята за виртуалн или разширена реалност е била реализирана още в средата на миналия век. През 1968 година специалистът по компютърна графика, Иван Съдърленд представя първия поставен върху главата екран, който всъщност е ранна форма на интелигентните очила, която прожектира триизмерни картини директно пред погледа на потребителя. AR технологичта се използва в пилотските шлемове и кабините на самолетите от десетилетия насам, а в края на 80-те години американски и японски автомобилни производители за пръв път започнаха да оборудват някои от своите модели с head-up дисплеи (HUD). Днес възможностите за вида на допълнителната информация, показвана на тези дисплеи, са много богати - от скоростта на движение, инструкциите на навигационната система и предупрежденията за превишаване на скоростта или за опасност пред автомобила, до предупреждения за намалена дистанция, количество оставащо в резервоара гориво или различни мултимедийни функции.

Head-up дисплеят може да изпрати пътните знаци в историята

С развитието на технологиите в посока на изцяло свързаното арматурно табло и епохата на Connected Car, гамата от функции ще продължи да расте и да се усъвършенства - през 2017 година "Konica Minolta" представи първия в света триизмерен HUD, който е в състояние да представя разнообразна информация на различно виртуално "разстояние" в зависимост от скоростта на движение на автомобила. През същата година на изложението "Consumer Electronics Show" (CES), германска автомобилна компания демонстрира "плаваща" в пространството холограма с контролни прибори на височината на централната конзола в интериора на автомобила, които могат да се управляват с жестове. В допълнение към текущата навигационна информация системата може да показва и специфични за конкретното местоположение предложения, като например местни забележителности или препоръки за добри ресторанти. В бъдеще може практически всяка повърхност в градската среда да се изпълни със съдържание чрез АR - така би отпаднала необходимостта от светофарите, хоризонталната маркировка на пътните ленти и пешеходните пътеки, които ще бъдат видими само за участниците в движението. По този начин към пътната ситуация в реално време ще могат да се адаптират дори пътните ленти и насоките за движение на хоризонталната маркировка - на практика почти всичко става възможно.