Този сайт използва бисквитки, за да персонализира страницата спрямо Вашите интереси. Ако останете на страницата, Вие се съгласявате с използването на бисквитки.
Приемам

В търсенето на перфектния електрически звук. 

 

Текст: Филип Битнер    Снимки: Volkswagen

 

От месец юли 2019 година монтирането на генератор за акустично предупреждение в електромобилите става задължително. Как обаче трябва да звучат електромобилите, за да бъдат едновременно сигурни и да бъдат приятни за слуха на останалите участници в движението? Време е за посещение при един от експертите по акустичен дизайн на електромобили във Volkswagen.

На отсечката за външно измерване на акустични показатели в завода на Volkswagen във Волфсбург е шумно. Но това се дължи не толкова на преминаващите наоколо автомобили, а на съседите, които са от животински произход. В блатото, намиращо се в непосредствена близост до дългото 600 метра изпитателно трасе, в момента е кацнало голямо ято диви гъски, които издават пронизителни звуци, докато правят кратка почивка по време на дългия си път на юг. "Сега няма да ни е никак лесно да измерваме", казва д-р Инго Хапке, ръководител на акустичния екип във Volkswagen, и се засмива. Затова е добре, че цялата необходима информация вече се намира на твърдия диск на компютъра и в паметта на измервателната апаратура, монтирана в покрития със защитна маскировка прототип на очаквания в края на 2019 година модел ID. Neo.
 
Съвсем доскоро бъдещият член на електрифицираното моделно семейство ID. усилено е въртял обиколки на това място. Отново и отново изпитателите са прекарвали електромобила през мястото за измерване в средата на отсечката, на което са монтирани множество статични микрофони. Само че автомобилът не преминава безшумно, както днешните електромобили, а под акомпанимента на все още пазен в тайна звук, който в бъдеще ще съпровожда движението на всеки сериен ID.

 

Нов електрически звук заради изискване на ЕС.

Причина за въвеждането на звук при електромобилите е директива на ЕС, която влиза в сила от 1 юли 2019 г. Спрямо тази директива всички нови електромобили и хибриди трябва да разполагат с т.нар. Acoustic Vehicle Alerting System, накратко AVAS, с цел предпазване на останалите участници в движението, най-вече пешеходците. За целта производителите трябва да покрият редица изисквания. Т. нар. "продължителен звуков сигнал", както пише в законовите изисквания, трябва да се променя в зависимост от скоростта на движение. Това на практика означава, че пешеходците или велосипедистите трябва да могат да различават дали приближаващия електромобил се ускорява или намалява. При шофиране на задна скорост е достатъчно наличието на изкуствено генериран продължителен тон. Изискванията на ЕС включват и различна сила на звука в зависимост на отстоянието на автомобила, както и определена честота на звуковите вълни, които трябва да покрива звука. Над 20 километра в час звукът постепенно става по-тих, тъй като при такава скорост шумът от търкаляне на гумите се усилва и нуждата от допълнително акустично предупреждение намалява.

 

Dr. Ingo Hapke leitet das Akustikteam bei Volkswagen.
Експертите по акустика на Volkswagen усилено изпробват разработения звук за електромобили в халето за измерване на звуци. На изпитателния стенд се симулира движение с до 300 километра в час. Специалистите по акустика изпробват и как звукът на електромобила си взаимодейства с останалите шумове, генерирани от превозното средство. Най-важното тук е покриването на законовите изисквания.

Как всъщност ще звучи в бъдеще един електрифициран Volkswagen? "Леко и приятно", отговаря Хапке. И, разбира се, моментално разпознаваем - както подобава за един Volkswagen. Като трябва да се отбележи и факта, че различните модели ще звучат различно. ID. има своя собствен характер - и експертите по акустика искат да подчертаят това със своята работа. Инго Хапке и неговият екип имат нелеката задача да постигнат своебразен шпагат - звукът трябвада отговаря на строгите законови изисквания и в същото време да бъде приятен и лесно разпознаваем.

Как звучи електрическият звук на бъдещето?

Един от членовете на екипа е машинният инженер Михаел Верман, който от 2011 година работи по внедряването на различни звуци при Volkswagen. "При e-up! (e-up! Разход на електроенергия в кВтч/100 км: 11,7 [комбиниран]; CO₂-емисии в г/км: 0 [комбинирани]; Клас на ефективност: A+) и e-Golf  (e-Golf Разход на електроенергия в кВтч/100 км: 14,1 - 13,2 комбиниран]; CO₂-емисии в г/км: 0 [комбинирани]; Клас на ефективност: A+), които вече имат като опция електрически звук, се ориентирахме към звука от двигателя с вътрешно горене", обяснава Верман. При моделното семейство ID. звукът трябва да е коренно различен - той трябва да говори на езика на електрическото бъдеще. "За мен е важно звукът да бъде естествен, като на продължително работеща машина - например вентилатор", казва Инго Хапке. Едно от големите предизвикателства пред експертите на Volkswagen: да претворят изключително субективно понятия като лекота и приятелство звучене на езика на акустичния дизайн. "Ние работим с понятия като тоналност, хармония, светло и тъмно", обяснява Верман.

Вдъхновението за звука на бъдещето идва от филмови превозни средства от култови заглавия като например т.нар. "Podracer" от Star Wars, от всекидневни звуци, които сме свикнали да чуваме от градския трафик, като например трамваите, а също и от природата. "Вярно е, че източникът на звук е изкуствен, но целта е крайният резултат да звучи максимално естествено", обяснява Верман, който за създаването на звука е работил с измерени данни, примерни тонове от различни инструменти и синтезатор.


С помощта на специалната облицовка на халето за измерване на външни шумове, рефлектирането на звуците си минимизира. Така се постига необикновена, почти пълна тишина, а ниското ниво на допълнителен шум позволява оптимални измервания.
Създателят на звуци за Volkswagen Михаел Верман е разработил собствена разработка за софтуер CarSoundDesignerс помощта на която композира електрическият звук на бъдещето. С лаптоп, волан и педал на газта той може да чуе разработваните звуци още преди реалните тестове.

Разработване на лаптоп, измерване на автомобил.

Електрическият звук не идва от един-единствен източник. Специалистът по създаване на звуци Верман буквално композира звуците на своя лаптоп, подобно на музикално изпълнение. За целта той дори е разработил специален софтуер:  CarSoundDesigner. С негова помощ може да се симулира и звук по време на движение. Работното място на Верман наподобява на игрална конзола. Експертите по акустичен дизайн управляват CarSoundDesigner с педал за газта и спирачки, точно както в симулация на състезание. С помощта на този софтуер Верман може да прослушва звуци и без автомобил, преценявайки внимателно качеството на звука, както и да прогнозира дали дадени честоти не биха могли да се повишат. Компютърната програма взема под внимание и всички събрани до момента детайлни измервания, както и акустичните характеристики на каросерията. За по-нататъшни настройки се използва едно особено интересно място в рамките на завода във Волфсбург: халето за измерване на външни шумове.


Звукът, с който напомнящата на трезор, дебела около 50 сантиметра врата се захлопва, е направо изключителен. Зад нея се крие дълго 23 метра, широко 19 метра и високо 6 метра помещение. Подът и стените са покрити с шумопоглъщащи материали, така че рефлектирането на звуковите вълни е сведено до минимум. Усещаме дори леко напрежение в тъпанчетата. Тук цари пълна тишина.


Звукът на бъдещите електрически модели е приятен и лек - и безпогрешно разпознаваем като Volkswagen.


В средата на помещението се намира изпитателен стенд, който е в състояние да симулира шофиране със скорост до 300 километра в час. Именно на него специалистите по акустика на Volkswagen доразвиват разработените преди това на компютър звуци. Защото точно в такива условия те могат да проверят дали техните представи за звук биха могли да се приложат и на истинско превозно средство. За целта тук са монтирани множество статични микрофони, разположени на фино изработени дървени разделителни прегради пред и зад автомобила, за да симулират стерео-възприятията на пешеходци. На седалката до водача пък е разположен направен от специални полимери манекен на човек. Той е снабден с изкуствени "уши", с които може да се провери какво би чувал в дадена ситуация истински пасажер. "Работата в халето за измерване на външни шумове е изключително важен етап от разработката. Аз мога директно да реагирам на измерванията, да променям звуците посредством CarSoundDesigner да ги прехвърля към автомобила и отново да измервам", обяснява Михаел Верман.

Безбройни измервания до създаването на финалния звук.

Нови и нови измервания, тестове и доработки - търсенето на перфектния електрически звук е отнемаща време задача, която не може да бъде изпълнена единствено на базата на обективни измерени параметри. Безброй пъти членовете на екипа сами участват в пробите, за да изпитат върху себе си как се възприемат звуците, както и какъв ефект имат различните звуци върху останалите участници в движението. "Разбира се, метеорологичното време също играе голяма роля за нас", продължава Инго Хапке. Например кишата създава силно рефлектиране на звуците, докато солидната снежна покривка ги поглъща. Но и взаимодействието между повече от едно електрически превозни средства е фактор, който е от голямо значение за специалистите по акустика на Volkswagen. Не бива да допускаме появата на ситуации, в които наслагването на звука от повече електромобили едновременно да създават проблеми. "Ние работим едновременно на компютър и на движещия се прототип - това прави работата ни наистина интересна", споделя доволно Инго Хапке и ни кани на малко пробно пътуване през площите на развойния център.

За създаването на перфектния звук са необходими различни измервания. Тези два микрофона са монтирани на разделителна стена от дърво и по този начин симулират стерео-звука така, както се възприема от слуха на човек.

В сила от: март 2019

Указание съгласно Директива 1999/94/EG: Справочник с данни за разхода на гориво и за емисиите на въглероден диоксид за всички модели нови пътнически автомобили е достъпен безплатно на всяко място за продажба.

Golf GTE Разход на гориво в л/100 км: 1,8 - 1,6 (комбиниран); Разход на електроенергия в кВтч/100 км: 12,0 - 11,4 (комбиниран); CO₂-емисии в г/км: 40 - 36 (комбиниран);Клас на ефективност: A+
e-up! Разход на електроенергия в кВтч/100 км: 11,7 (комбиниран); CO₂-емисии в г/км: 0 комбиниран); Клас на ефективност: A+
e-Golf Разход на електроенергия в кВтч/100 км: 14,1 - 13,2 (комбиниран); CO₂-емисии в г/км: 0 (комбиниран); Клас на ефективност: A+

Това също може да ви заинтересува: