По-близо до реалния разход на гориво: WLTP дефинира наново данните за разход на гориво. От септември 2017 влиза в сила нов метод за измерването на разхода на гориво при новите автомобили, който отговаря на новия стандарт WLTP. WLTP е абревиатура от Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure - инициатива за единен по целия свят метод за измерване на разхода на гориво и вредните емисии. Какво означава това на практика за вашия нов Volkswagen, може да научите тук.

Повече яснота благодарение на WLTP. WLTP реформира методите на измерване от страна на автомобилните производители. Представяме ви накратко всичко важно, което трябва да знаете за новия стандарт.

Какво е WLTP?

Всеки купувач на нов автомобил отделя подобаващо внимание на разхода на гориво и вредните емисии. Тук може да прочетете по какви стандарти ще бъдат измервани тези важни параметри в бъдеще.

Силни аргументи в полза на WLTP.

На базата на събрани реални данни, WLTP в бъдеще обещава да предлоши по-реалистични показатели за разхода на гориво. Тук може да прочетете какво се променя с въвеждането на новия метод за измерване.

NEDC и WLTP.

От есента на 2017 година методът за измерване NEDС се заменя от нов стандарт - WLTP. Новите тестови параметри обещават по-реалистични данни. Тук може да прочетете какви са разликите в практически условия.

NEDC срещу WLTP: Сравнение. По-дълги отсечки, по-кратък статичен престой: WLTP пренася тестовите критерии за измерване на разхода на гориво и емисиите CO2 на изпитателния стенд. За целта се променя нормираният цикъл за измерване.

Общ преглед на NEDC.

Нормираният цикъл на NEDC е в сила за всички леки и лекотоварни нови автомобили. Той е въведен през 1992 година от Европейския Съюз и има за цел да определя специфичните за всеки модел автомобил разход на гориво и вредни емисии. Тук може да видите на какви рамкови условия се основават измерените показатели.

Общ преглед на WLTP.

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, накратко WLTP, е хармонизиран в световен мащаб метод за измерване, отнасящ се за леки и лекотоварни автомобили. От 1 септември 2017 година със своите значително по-гъвкави тестови параметри той трябва да дава значително по-реалистични данни за разхода на гориво. Тук може да откриете повече подробности как се случва това.

Основни цели на новия метод на измерване. С помощта на цикъла на шофиране WLTP тестовите параметри за измерване на разхода на гориво и вредните емисии се дефинират наново. Вижте накратко какви са предимствата.

Повече яснота.

В бъдеще реалният всекидневен разход на гориво ще може да бъде изчисляван значително по-прецизно.

WLTP използва значително по-близък до реалните всекидневни условия профил на шофиране в сравнение със стандарта NEDC. Последният се основава изключително на синтетични лабораторни тестове и служи на първо място за сравняването на разхода на гориво при различни модели, без да отразява действителния разход в реални условия. Така докато до момента данните за разход на гориво бяха измервани спрямо абстрактни лабораторни условия, благодарение на новите си тестови параметри новият стандарт обещава по-точна прогноза за разхода в реални условия. WLTP се отличава със симулирането на по-близък до реалността профил на шофиране. По този начин трябва да се постигнат значително по-реалистични резултати.

Стандарти.

Новият стандарт WLTP осигурява сравними по цял свят резултати от тестовете.

Една от основните цели на WLTP е постигането на единна методология за измерването на вредните емисии и енергийния разход за различни типове задвижване като например бензин, дизел, CNG или електрически ток. Така даден модел автомобил трябва във всеки момент и във всяка точка на света да постига идентични резултати при измерванията според цикъла WLTP. Необходимостта от единна методология непременно изисква съответните лабораторни измервания. Затова измерванията на разхода на гориво и вредните емисии се правят на изпитателен стенд в рамките на използван динамичен и гъвкав профил на шофиране.

Борба с климатичните промени.

По-реалистичните данни за разхода на гориво спомагат за постигането на международните цели по отношение на борба с климатичните промени и водят до по-малко увреждане на околната среда.

Намаляването на емисиите СO2 е основна тема при разработването на нови модели автомобили. Благодарение на WLTP съответствието спрямо различните международни стандарти за измерване на емисии CO2 може да бъде проверявано значително по-пълноценно.
През 2010 година само в рамките на ЕС са отделени 4,72 милиарда тона емисии от CO2, 19 % от тях се падат на транспорта*. Именно заради това Европейският Съюз иска до 2020 година да намали тези вредни емисии с 20 %**. Тази цел ще бъде осъществена с помощта на WLTP. Защото също както разхода на гориво, емисиите CO2 също са различни при всеки конкретен модел. WLTP постига по-реалистични резултати при измерването на разхода на гориво и емисиите CO2 на различните модели. Измерванията се правят независимо от автомобилните производители и са специфични за всеки модел. Като цяло измерените стойности са по-високи, отколкото според цикъла NEDC. Това трябва да стимулира производителите да подобрят своите модели с цел влагането на повече усилия в борбата с климатичните промени.
*) Данните се базират на документа "Mobilität der Zukunft - sicher und geprüft", 16.03.2015, издание на TÜV e.V.
**) Данните се базират на оповестения през 2013 година документ "CO2-Regulierung für Pkw" на германския икономически институт в Кьолн.

Съвети за икономия на гориво Разходът на гориво на вашия автомобил зависи от множество фактори,на които не може да повлияете. Въпреки това,има няколко прости трика, които могат да ви помогнат да намалите значително разхода на гориво.

Шофирайте лесно, пестете лесно.

Бъдете модерни и предвидливи в шофирането

Наполовина по-малко стресирани, два пъти по-икономични: който шофира равномерно, намалява темпото  само когато е необходимо, преценява скоростта на движение спрямо трафика и използва ефективно инерционните сили, изразходва по-малко гориво и е по-спокоен на пътя. Това важи и на магистрала: например вместо със 140, по-добре карайте равномерно със 130 км/ч и така спестете гориво. Между другото, способността да предвиждате ситуациите на пътя ви помага и при избягването на задръствания.

Превключвайте своевременно на по-висока предавка, зареждайте по-малко.

Шофирайте на най-високата възможна предава.

С 30 км/ч на трета предавка - ранното превключване на по-висока предавка помага при пестенето на гориво: Шофирането с ниски обороти вреди на двигателя? Това е просто градска легенда. TDI- и TSI-двигателите се чувстват отлично, когато биват карани на трета предавка при 30 км/ч и наред с това още при 2.000 об./мин разполагат със солидна тяга. Достатъчно е да сте изминали една автомобилна дължина и вече е време да преминете на втора предавка. При превключване във възходящ ред понякога може и да прескачате една предавка. Винаги избирайте най-високата възможна спрямо ситуацията предавка. Карането на пета предавка с 50 км/ч при много автомобили не представлява никакъв проблем: ако автомобилът не присецва и да не създава акустичен дискомфорт, това е ясен сигнал, че оборотите на двигателя не са критично ниски.

Просто се оставете на инерцията.

Използвайте моментите с нулев разход на гориво.

0,0 л/100 км разход - понякога тази стойност е напълно реалистична: с правилните техники при шофиране може да пестите наистина интензивно. Знаехте ли например, че "моментният разход" от точно 0,0 л/100 км всъщност действително е постижим? Да, това е възможно! Когато карате без газ, но на скорост, достъпът на гориво към двигателя временно се преустановява и през това време вие не изразходвате нито капчица. Този хитър трик е най-добре да бъде използван в съчетание с ефекта на моторната спирачка. Най-разумно е това да се прави при спускане по наклон или приближаване към червен светофар. Изключването от скорост също пести гориво в дадени ситуации. Това помага най-вече когато карате предвидливо и съумеете да изминете по-дълга отсечка изцяло по инерция. 

Повече комфорт, по-малък разход.

Използвайте ефективно допълнителните консуматори.

Спестявайте до 2 литра гориво на 100 километра: допълнителните консуматори без съмнение правят шофирането по-приятно, но за съжаление и по-скъпо. Климатичната инсталация например изразходва гориво - при това не малко. За да поддържате оптимална температура в автомобила при ниска скорост например, понякога разходът се покачва д до 2 л/100 км! В много случаи обаче охлаждането на купето може да става просто като покарате известно време с отворени прозорци. Добре е да свикнете да се замисляте кои допълнителни консуматори използвате, както и кога и от кои от тях се нуждаете в действителност.

Пестете с размах.

Следете налягането на гумите.

С малко повече налягане може да намалите разхода с до 15 процента: пестенето на гориво започва още преди самото пътуване - с проверка на налягането на гумите! Съпротивлението на гумите при триене формира до 15 % процента от разхода на гориво на един автомобил. Когато напомпате гумите си с налягане, препоръчано от производителя за каране с пълно натоварване на автомобила (данните може да видите от вътрешната страна на капачката на резервоара), намалявате съпротивлението при триене, а с това смъквате и разхода на гориво. Внимавайте и при покупката на нови гуми, защото ако изберете такива с нисък коефициент при триене, може да намалите разхода с още до 3 %, като едновременно с това печелите и по-добър акустичен комфорт. 

Пестете гориво със загрят двигател.

Избягвайте късите отсечки.

Планирайте пътуванията си: двигателят изразходва най-много гориво, когато е студен. Де факто това означава следното: ако често карате на къси отсечки, разходът на гориво може да достигне до 30 л/100 км! Когато обаче съчетаете няколко различни цели в едно пътуване, можете да спестите гориво. Така двигателят на автомобила ви ще работи при оптимална работна температура и ще изразходва по-малко гориво. 

Маслото има значение.

Използвайте масла с нисък визкозитет.

С високо качество може да спестите до 5 % от разхода на гориво: колкото по-оптимално е смазването на двигателя, толкова по-бързо той достига до работен режим с по-малко вредни емисии. Това е особено важно да се знае при студен старт и на къси разстояния. Доброто моторно масло трябва да може най-вече едно нещо: бързо да влиза в действие. Маслата с нисък вискозитет не са за пренебрегване, тъй като спестяват до 5 % процента от разхода на гориво в сравнение с обичайните масла. Почти всички модели на Volkswagen са оборудвани с масло именно с подобен тип характеристики.

Пътят на най-малко съпротивление.

Намалете аеродинамичното съпротивление.

Бъдете по-ефективни чрез по-малко аеродинамично съпротивление: добрата аеродинамика е ключ към по-ниския разход на гориво, особено при висока скорост на движение. Каросерията на вашия Volkswagen е направена така, че да създава възможно най-малко аеродинамично съпротивление. Монтираните на покрива допълнителни елементи като стойка за велосипеди или допълнителен багажник обаче обезсмислят тези предимства. Затова във времето между пътуванията, за които превозвате своите велосипеди, ски или други подобни, е добре да демонтирате .допълнителната екипировка от автомобила си.

Пестенето на гориво може да бъде толкова лесно.

Намалете ненужния товар.

До 0,3 л/100 км икономия благодарение на съвсем проста диета: всеки килограм допълнително тегло означава по-висок разход на гориво. Казано по-точно: 100 кг повече тегло означава по-висок с 0,3 л/100 км разход. Затова е добре редовно да проверявате съдържанието на багажника си. Дори чрез зареждането на резервоара е възможно да се пести. Може например да зареждате резервоара само до половината - пълен резервоар означава повече тегло, а оттам и по-висок разход на гориво.

Въпроси и отговори. Най-важните въпроси и отговори относно новия стандарт за разхода на гориво.

1.Какво е нормиран цикъл на шофиране?

 С помощта на симулиран цикъл на шофиране се определя при какви условия биват измервани разходът на гориво и емисиите CO2 на даден модел автомобил. Целта е този цикъл да симулира показатели, които са възможно най-близки до реалността на средностатистическия водач на автомобил. За да може съответният производител да може да даде акуратни данни, симулираният цикъл има предварително зададени данни като например температура при стартиране на двигателя, скорост на движение и времетраене на процеса на измерване.

2.Какво е NEDC?

Новият европейски цикъл на шофиране (от английски: New European Driving Cycle, накратко: NEDC) е въведен от ЕС на 01.07.1992. Той трябваше да гарантира единна методология за измерване на специфичните за всеки даден модел автомобил разход на гориво и вредни емисии с цел по-лесна съпоставка между различните модели, но в действителност получените по него данни доста се различават от реалните условия.

3.Какво е WLTP?

От септември 2017 година с Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, или накратко WLTP, се въвежда нов, единен за целия свят цикъл. WLTP отразява доста по-близки до реалността условия в сравнение с досегашния стандарт NEDC. Новата методология позволява по-реалистично отразяване на разхода на гориво и вредните емисии и се основава на променен тестов цикъл с по-строги параметри.

4.Каква е разликата между NEDC и WLTP?

Въведеният през 1992 година от Европейския Съюз тестов цикъл NEDC вече не отговаря на времето и трудно пресъздава реалните условия във всекидневието. Новият стандарт WLTP ще промени това и при своята хомологация всеки нов модел автомобил ще бъде подлаган на измервания на разхода на гориво и вредните емисии, които са значително по-близки до практическата всекидневна употреба. Той се отличава от досегашния стандарт NEDC както по използваната методология, така и по особеностите на самия симулиран цикъл на шофиране. 

Дефинираните наново тестови параметри включват по-голяма тестова дистанция, по-дълго време на шофиране, редуцирано време на престой, по-висока средна скорост и отчитане на влиянието на допълнителното оборудване. По правило тези нови стойности носят със себе си по-високи измерени стойности.

5.От кога влиза в сила WLTP?

Новият цикъл WLTP става задължителен по закон от 01.09.2017. От септември 2017 всички нови модели и двигатели на автомобилните производители трябва да бъдат означени с данни за разхода на гориво и вредните емисии според стандарта WLTP.

От 01.09.2018 всички нови автомобили, включително и вече произвеждани модели, трябва да бъдат означени с данни за разхода на гориво и вредните емисии според стандарта WLTP.

6.Ще се промени ли моделната гама на Volkswagen?

Не, засега не са планирани някакви промени в моделната гама. Отделни модели и техните двигатели ще се наложи да бъдат оптимизирани с цел оптимизиране на ефективността и допълнително снижаване на емисиите с цел привеждане в съответствие с новите изисквания - дължащо се на WLTP отпадане на дадени модели или техни версии обаче няма да има.

7.Има ли и други сходни стандарти?

Да, има. Например използваните в Япония (JC 08) и САЩ (FTP 75) цикли на шофиране отговарят доста точно на особеностите на реалното движение в съответните държави. Например в Япония цикълът на симулирано шофиране включва множество спирания и тръгвания и освен това се измерва на два пъти - веднъж със студен и веднъж със загрят двигател.