Меню
Затваряне на менюто
Затвори

ID.R
#challengeacceptID

ID.R
#challengeacceptID

Посланик на бъдещето

ID.R е първият изцяло електрически състезателен автомобил на Volkswagen и спортният флагман на изцяло новото поколение серийни ID. модели с електрическо задвижване. От първата линия на чертожната дъска до представянето на прототипа изминаха само 250 дни. През 2018 година ID.R отбеляза победа и уникален рекорд в прочутото изкачване на връх Пайкс Пийк "Pikes Peak International Hill Climb" в САЩ с французина Ромен Дюма на волана. Впоследствие високотехнологичният състезателен модел беше последователно усъвършенстван и постави редица нови и авангардни постижения и рекорди.

Директор на Volkswagen Motorsport Свен Смийтс

„ID.R е истинска „летяща” лаборатория за развойна и изследователска дейност.“

Технологичен флагман на ID. семейството от модели

Volkswagen ID.R впечатлява не само на състезателната писта, а изпълнява и ролята на своеобразна технологична ракета-носител за новите, изцяло електрически модели от ID. семейството. В процеса на разработката на ID.R, отделът за моторни спортове и развойните инженери на серийните модели имаха възможност да се възползват от взаимния обмен на знания и опит. „Когато стартирахме проекта ID.R през 2017 година и автомобилът трябваше да бъде напълно завършен за период от едва девет месеца, ние се възползвахме много от подкрепата на колегите от отдела за изследователска и развойна дейност. Сега на свой ред имаме възможност да помогнем много, включително и с нашето ноу-хау в сферата на енергийния мениджмънт и контрола на акумулаторната батерия. ID.R е своеобразна изследователска лаборатория на колела", посочва директорът на Volkswagen Motorsport Свен Смийтс.

В основата на успехите - Аеродинамика

Аеродинамичната ефективност на каросерията играе важна роля както в състезанията, така и при серийните автомобили. Колкото по-нисък е коефициентът на обтекаемост, известен също като коефициент на въздушно съпротивление, толкова по-малки са загубите при движението на автомобила – особено с висока скорост. Аеродинамиката на Volkswagen ID.R беше оптимизирана в продължителни тестове в аеродинамичен тунел и с помощта на компютърни симулации.

Дизайн, сякаш създаден от вятъра

Намаляването на въздушното съпротивление при серийните автомобили с електрическо задвижване е важно, за да се спести енергия. При тях не се използват сложни адаптивни аеродинамични системи, но основната цел остава същата - максимална ефективност за високи динамични показатели и дълъг автономен пробег. Основният и най-важен фактор са плавните, обтекаеми форми на каросерията, но както и в болидите от света на моторните спортове, плавните преходи се допълват от остри ръбове. Целта на тази комбинация е въздушният поток да протича възможно най-близо до повърхността, след което да се откъсне рязко и чисто, без завихряне и съпротивление. Дизайн, сякаш създаден от вятъра.

Трансфер на идеи - аероколелата

По време на процеса на разработката на ID.R, който започва през 2017 година, ID.3 съществува единствено под формата на концептуален модел, който вече използва специално оформени аеродинамични колела. Колелата "Sanya" всъщност и до днес си остават ярка отличителна черта в моделното семейство ID. Този дизайн на колелата се използва и при ID.R, въпреки че изискванията към този елемент в сферата на моторните спортове са много по-различни от тези при серийните автомобили. Разбира се, има и много общи неща като например аеродинамичните елементи, които покриват вътрешната част на периферията на колелата. „При тестовете в аеродинамичен тунел открихме, че тези елементи подобряват коефициента на обтекаемост“, посочва д-р Ерве Дешипре, който отговаря за аеродинамичните разработки във Volkswagen Motorsport. „Насочването на въздушния поток около калниците се подобрява, а въздушното съпротивление и енергийният разход намаляват. Така е и при серийните автомобили.“

Отговорният за аеродинамичните разработки инженер във Volkswagen Motorsport Д-р Ерве Дешипре

„Така е и при серийните автомобили.”

Технология на акумулаторните батерии

Паралели в развойната дейност при състезателните и серийните автомобили съществуват и по отношение на управлението на процесите в акумулаторната батерия. По принцип състезателният електромобил ID.R има нужда от значително по-малък въздушен поток за охлаждане в сравнение със състезателните болиди с конвенционално задвижване. Така е и при моделното семейство ID., чиито членове също се справят без типичната предна радиаторна решетка и имат еднакъв, обтекаем дизайн на предницата.

При електромобилите основните усилия са насочени към оптималния контрол на температурата на акумулаторната батерия, както и върху охлаждането на силовата електроника и електродвигателите. При Volkswagen ID.R това означава, че в зависимост от мястото на използване, в болида се монтират акумулаторни батерии с различен, оптимизиран към маршрута или особеностите на пистата капацитет. При серийните автомобили подобен подход е невъзможен и затова те се предлагат с различни варианти на батериите, за да могат да покрият различните нужди и изисквания на клиентите по отношение на динамиката и автономния пробег.

Повече подробности за технологията на Volkswagen ID.R

Удвоена мощ и движение без емисии. Двата мощни електромотора със системна мощност от 500 кВт (680 к.с.) ускоряват Volkswagen ID.R за по-малко от две секунди от 0 до 100 километра в час. Това е по-бързо, отколкото при актуалните болиди във Формула 1.

Концепцията на задвижването на ID.R с по един електродвигател на всеки двата моста, захранвани от литиево-йонна акумулаторна батерия, е сравнима с технологията, която Volkswagen използва при серийните електромобили от ID. фамилията. Схемата с два електромотора и задвижване на четирите колела вече се използва в GTX версиите. Дизайнът със стилизирана светлинна графика откроява ID.R в качеството му на спортен флагман на моделното семейство ID.

Технологии за зареждане

Максимална бързина

ID.R използва технология за бързо зареждане, която позволява литиево-йонната акумулаторна батерия да бъде напълно заредена само за 20 минути. Системата е разработена въз основата на знанията и опита от серийното производство. В замяна на това, експертизата от използването на ID.R в моторните спортове се връща обратно и се оползотворява при серийните модели.

Намаляване на въздушното съпротивление DRS (Drag Reduction System)

Технология от Формула 1

По-висока скорост само с натискане на един бутон. Огромното задно антикрило на ID.R използва познатата от Формула 1 система за намаляване на въздушното съпротивление DRS (Drag Reduction System). При нея пилотът може да отвори клапата в плоскостите на аеродинамичния елемент с натискане на бутон на волана и така да снижи въздушното съпротивление - например при движение на бърза права отсечка. В този режим автомобилът става значително по-бърз и изразходва по-малко енергия.

Рекуперация

За да получиш, трябва да дадеш

Докато при автомобилите с конвенционални двигатели с вътрешно горене голяма част от спирачната енергия се преобразува в топлина и практически се губи, при ID.R излишната кинетична енергия при намаляване на скоростта и спиране се ползва за зареждане на акумулаторната  батерия и впоследствие се използва от задвижването. В разработката на тази технология също са участвали инженери от серийното производство на Volkswagen.

Технически данни

- Задвижване с два електродвигателя и система за постоянно двойно предаване

- Мощност 500 кВт (680 к.с.)

- Въртящ момент 650 Нм

- Акумулаторна батерия - литиево-йонна, в осем модула с по 56 клетки

- Максимална зарядна мощност - 90 кВт

- Време за зареждане 20 минути

- Собствено тегло < 1 100 кг

- Време за ускорение 0-100 км/ч < 2 секунди

- Максимална скорост 270 км/ч

Рекорди, рекорди, рекорди Победа в планинската надпревара „Pikes Peak International Hill Climb“

Електрическото задвижване надделя над двигателите с вътрешно горене. След период на развойна дейност от едва 250 дни, на 24 юни 2018 година, пилотът Ромен Дюма зад волана на специално подготвения ID.R Pikes Peak измина маршрута с дължина 19,99 километра по склоновете на връх Пайкс Пийк в американския щат Колорадо за време от 7:57.148 минути и така подобри с повече от 16 секунди предишния рекорд на състезателен автомобил с двигател с вътрешно горене. Никога до този момент в историята на планинското състезание, което се провежда от 1906 година до днес, пилот не е достигал до високия 4302 метра връх за по-малко от осем минути.

Нов електрически рекорд в „Зеления ад”

На 3 юни 2019 година последва още един рекорд – този път за най-бърза обиколка с електрически състезателен автомобил на Северната отсечка на пистата Нюрбургринг. Допълнително усъвършенстваният за рекордния опит ID.R постигна време от 6:05.336 минути на 20,8-километровия маршрут, който се смята за най-тежкото състезателно трасе в света. Ромен Дюма подобри предишния рекорд, поставен от британеца Питър Дъмбрек с NIO EP9 през 2017 година с цели 40,564 секунди. Със средната си скорост от 204,96 км/ч по прочутата писта, ID.R още веднъж подчерта изключителните динамични качества на електрическото задвижване на Volkswagen.

Двойно въодушевление на прочутия „Goodwood Festival of Speed“

Британският „Фестивал на скоростта” в Гудууд е сред най-реномираните и богати с традициите си събития в света на моторните спортове . Volkswagen и електрическият ID.R успяха да развълнуват многобройните фенове на фестивала два пъти – веднъж през 2018 година, когато само няколко седмици след победата си на Пайкс Пийк, Ромен Дюма постигна време от 43,86 секунди на 1,86-километровото спринтово трасе, отбелязайки нов рекорд за електромобил и победа в генералното класиране на състезанието. И втори път, когато през юли 2019 година същият автомобил и пилот отново спечелиха спринта, подобрявайки рекорда на трасето с 1,7 секунди с ново най-добро време от 39,90 секунди. Важно е да се отбележи, че изпратеният в историята рекорд от 1999 година бе дело на Ник Хайдфелд и неговия състезателен болид от Формула 1 с мощност почти 800 к.с.

Надпреварата към „Небесната порта”

Първата мисия на ID.R в Поднебесната империя е по склоновете на отдалечената на около 1300 километра по права линия от столицата на Пекин планина Тянмън – мястото, където според китайските народни вярвания се осъществява връзката между небето и земята. Така наречената „Небесна врата” е естествен скален пробив с площ около 7000 квадратни метра, до който се достига по една от най-живописните пътни отсечки в Китай, която преодолява денивелацията от около 1000 метра в надморската височина с 99 завоя. На втори септември 2019 година Ромен Дюма изкачи серпентините на прочутия планински път за време от 7:38.585 минути, достигайки върха по-бързо от всички други преди него.

2020 - Volkswagen ID.R се завръща

Въпреки че някои от мисиите на Volkswagen ID.R трябваше да бъдат отменени или отложени поради глобалната COVID пандемия, през 2020 година електрическият суперспортист все пак успя да постави нов удивителен акцент в своята кариера. По време на един от тестовете на състезателната писта Билстер Берг в Източна Вестфалия, фирменият пилот-изпитател Дитер Депинг постигна абсолютен рекорд за скорост на 4,2-километровото трасе. Новият ID.3 също беше част от този тест, като за първи път технологичният лидер и напълно завършеният сериен модел имаха възможност да изминат няколко километра заедно. Новият рекорд още веднъж подчерта огромния потенциал на технологиите за електрическо задвижване при бъдещите серийни модели на марката.

Ами сега!
Изглежда браузърът ви не е актуален. Може би уебсайтът ни не работи оптимално. Повечето браузъри (но не и MS Internet Explorer 11 и по-стари) все още работят добре.

Препоръчваме ви да актуализирате вашия уеб браузър!
Последната версия може да гарантира добро изживяване навсякъде в Интернет.

Благодарим ви за посещението,
Вашият Volkswagen екип