Volkswagen представя новия Golf GTI EDITION 50 1 на 24-часовото състезание на Нюрбургринг. През 2026 г. Golf GTI ще отбележи своята 50-годишнина и марката отбелязва това специално събитие с този изключителен специален модел. С мощност от 239 kW (325 к.с.), Golf GTI EDITION 50 ще влезе в историята като най-мощния сериен Golf GTI до момента. Производството на ексклузивния специален модел е планирано да започне във Волфсбург в края на 2025 г., така че Golf GTI EDITION 50 да може да бъде доставен на клиентите своевременно за началото на юбилейната си година от първото тримесечие на 2026 г.
Юбилейният модел: новият Golf GTI Edition 50
Golf GTI е един от най-успешните компактни спортни автомобили в света. До момента в световен мащаб са произведени над 2,5 милиона бройки. Навреме за 50-ия си рожден ден следващата година, Volkswagen пуска специален модел, фокусиран върху удоволствието от шофирането, под формата на Golf GTI EDITION 50. „В продължение на 50 години GTI е символ на повече от просто производителност, прецизност и удоволствие от шофирането за Volkswagen: това е начин на живот, който обединява нашите фенове по целия свят – и съществен елемент от това, което ни прави толкова силни като марка“, казва Томас Шефер, главен изпълнителен директор на марката Volkswagen. „С най-бързия и мощен сериен модел до момента, ние празнуваме половин век страст към GTI. Едно е сигурно: GTI естествено ще продължи да живее в бъдещето – без никакви компромиси.“
Първокласна динамика на шофиране – включително на пистата. „Golf GTI EDITION 50 е нашият най-бърз и най-мощен GTI до момента. С опционалния пакет Performance издигнахме концепцията GTI на съвсем ново ниво“, обяснява Себастиан Вилман, ръководител на отдела за разработване на шасита и динамика на шофиране във VW. Ново настроено спортно шаси DCC, фино настроена блокировка на предния диференциал и високопрецизно прогресивно кормилно управление осигуряват подобрени динамични характеристики в юбилейния модел. Резултатът: особено ориентиран към производителността специален модел със собствен характер.
Уилман: „Включихме нашия опит от петдесет години разработване на GTI в опционалното шаси Performance. За да постигнем това, надградихме технологията на шасито на легендарния Golf VII GTI Clubsport и в комбинация с новите полуслик гуми успяхме допълнително да увеличим нивото на сцепление на предния мост, като същевременно постигнахме много неутрално и пъргаво управление. По този начин ние не само предлагаме на нашите клиенти най-високопроизводителното GTI досега, но и значително подобрихме прецизността при завиване и направихме изживяването на водача още по-приятно.“
Повече мощност, повече пъргавина. Volkswagen оборудва специалния модел с 2.0-литров турбо двигател – модификация на задвижващия агрегат от Golf GTI Clubsport 4 с 221 kW (300 к.с.). Благодарение на вътрешни промени по двигателя, екипът на Volkswagen успя да увеличи мощността на Golf GTI EDITION 50 до 239 kW (325 к.с.) – в сравнение с класическия Golf GTI 2 в основна конфигурация със 195 kW (265 к.с.), това са допълнителни 44 kW (60 к.с.). Максималният въртящ момент на EDITION 50 е увеличен до 420 Nm. За сравнение, Golf GTI Clubsport има максимален въртящ момент от 400 Nm, докато Golf GTI произвежда 370 Nm.
Шасито на Golf GTI EDITION 50 е допълнително усъвършенствано и адаптирано към по-високата мощност. Основната конструкция е с преден мост MacPherson и заден мост с четири рамена. Като цяло, юбилейният модел е с 15 мм по-нисък от базовата конфигурация.
Блокаж на предния диференциал.
Golf GTI EDITION 50 е оборудван стандартно с електронно контролиран блокаж на предния диференциал. В сравнение с чисто механичните системи, този блокаж на диференциала предлага предимства, включително променливо ниво на блокиране в зависимост от функциите ESC (електронен контрол на стабилността) и XDS+ (електронен блокаж на диференциала).
Благодарение на многодисков съединител, блокировката на диференциала подобрява сцеплението и управлението в бързи завои, като по този начин подобрява стабилността и в крайна сметка осигурява допълнително удоволствие от шофирането. Блокировката на предния диференциал позволява да се елиминират недостатъците по отношение на сцеплението на автомобили с предно задвижване.
DCC като стандарт.
Golf GTI EDITION 50 е единственият GTI, оборудван стандартно с адаптивно управление на окачването DCC. То реагира непрекъснато на пътната настилка и пътната ситуация, като взема предвид маневрите при завиване, спиране и ускорение. Страничните динамични компоненти на окачването DCC се координират допълнително и се оптимизират от Vehicle Dynamics Manager.
Профили на шофиране.
В Golf GTI EDITION 50 са налични профили на шофиране Eco, Comfort, Sport, Special и Individual. Профилът на шофиране Eco може да помогне за намаляване на разхода на гориво. Той може да оптимизира мощността на двигателя и да намали разхода на енергия. Режимът Comfort предлага високо ниво на комфорт за ежедневно шофиране, като същевременно осигурява добра прецизност на управлението. В профил Sport шасито DCC е още по-твърдо, а тенденцията на каросерията към накланяне е допълнително намалена. По този начин Golf GTI EDITION 50 става по-пъргав и остава неутрален до краен предел. Допълнително подобреното сцепление и още по-ниското недозавиване при ускорение се забелязват в профил Sport.
В профила Special системите, свързани с динамиката на шофиране, са съобразени с характеристиките на пистата на Нюрбургринг Нордшлайфе – високата производителност, необходима за компенсиране на типичните за Нордшлайфе неравности, се постига чрез специфична вертикална настройка на адаптивното управление на шасито DCC и модифицирана настройка на страничната динамика на Vehicle Dynamics Manager.
В профила Individual водачът може прецизно да настройва и запазва собствените си настройки с помощта на дигитален плъзгач. Над профила Sport настройката става още по-динамична и много директна. В този случай тенденцията към накланяне е сведена до минимум в комбинация с максимална пъргавина. В този профил профилът Sport+ (S+) вече може да се избира индивидуално и при шофиране.
S+ е особено подходящ за тези, които са на пистата, но искат да се концентрират изцяло върху шофирането. Това е динамична програма за превключване, зависима от спирачното налягане, при която EDITION 50 може да включи подходящата предавка. Еднократното издърпване на дясното лостче в профила S+ превключва в режим M+. В този режим се предотвратява автоматичното превключване на по-висока предавка, което позволява на автомобила да се движи до твърдия ограничител на оборотите на двигателя. Този режим помогна на Бени Лойхтер да постигне рекордната си обиколка с Golf GTI EDITION 50 и направи спортния компактен автомобил най-бързия сериен Volkswagen на Нордшлайфе.
Черешката на тортата – опционалният пакет GTI-Performance. За тези, които харесват още по-спортен стил, Volkswagen ще предложи опционалния пакет GTI Performance със специално шаси ексклузивно за Golf GTI EDITION 50. Благодарение на по-голямата твърдост на пружините, автомобилът има по-добри характеристики на опора, много по-директна реакция и по-малка склонност към накланяне и люлеене. С допълнително понижаване с 5 мм, Golf GTI EDITION 50 е с 20 мм по-нисък от стандартния Golf. Адаптираните тампони на окачването оптимизират времето за реакция. Пакетът се предлага и с гуми Bridgestone Potenza Race semi-slick с размер 235 на 19-инчови ковани джанти Warmenau , както и с лека изпускателна система R-Performance със заден заглушител от титан . Гумите Bridgestone са чисто нова разработка, която осигурява по-добро сцепление с по-малко съпротивление при търкаляне и са с около 1,1 кг по-леки от стандартните гуми. С тегло от само 8 кг на джанта, кованите джанти са с около 3 кг по-леки от стандартните 19-инчови. Освен това, титановата изпускателна система Akrapovič спестява още 11 кг.
Акценти в дизайна
Ексклузивно юбилейно оборудване. Golf GTI EDITION 50 се гордее с множество акценти отвътре и отвън. В комбинация с червените предпазни колани, спортните седалки с кариран мотив, линия в Racing Green и елементи от синтетичния велур създават висококачествена атмосфера с моторен спортен привкус. Новоразработеният мултифункционален кожен спортен волан е с декорация с логото на GTI 50. Заедно с интегрираните лостчета за превключване на седемстепенната DSG скоростна кутия, той предлага истинско моторно спортно усещане. По този начин седалките и воланът са интерфейсите към изключителното шаси и двигател на Golf GTI EDITION 50.
Отвън, логото на GTI 50 е поставено върху спойлера на покрива и вътрешната страна на външните огледала. Други ексклузивни характеристики включват специални лайсни на праговете на вратите, покрив с черно лаково покритие, черни корпуси на външните огледала и черни лайсни на ауспуха на изпускателната система. Впечатляваща странична лента на страничните елементи с цветен градиент от черно до червено Tornado допълнително подчертава спортния характер на автомобила.
За Golf GTI Edition 50 са планирани пет цвята за екстериора: в допълнение към характерното чисто бяло, това са Moonstone grey, Grenadilla black metallic и – ексклузивно за юбилейния модел – Dark Moss green metallic и Tornado red. Tornado red е цветът, който е синоним на високопроизводителни автомобили Volkswagen през десетилетията от 1986 г. насам. Многобройни топ модели от своето време са носили отличителния цвят на лаковото покритие, включително Golf II GTI 16V, Golf III VR6 и Golf VII GTI TCR.
Технически характеристики
Двигател 2.0-литров двигател с турбокомпресор ( EA888 evo4 LK3)
Капацитет 1 984 см³
Мощност 239 kW (325 к.с.)
Въртящ момент 420 Нм
Задвижване Предно
Скоростна кутия Седемстепенна скоростна кутия с директно превключване (DSG)
Максимална скорост 270 км/ч (ограничено)
Ускорение 0–100 км/ч 5,5 сек
Ускорение 0–200 км/ч 16,8 сек
Спирачки 18-инчови
Дължина 4289 мм
Ширина 1789 мм (без външни огледала)
Междуосие 2627 мм
Рекордно време на пистата Нордшлайфе само за 7:46 мин.
Професионалният състезател Бенджамин Лойхтер подчерта изключителния потенциал на Golf GTI EDITION 50 на 20 832-километровата писта Нюрбургринг Нордшлайфе. С време от 07:46:13 минути, тестовият и развойният пилот на Volkswagen измина най-бързата обиколка, завършвана някога в сериен Golf на пистата, известна като „Зеленият ад“, през април 2025 г. 3 .
„За мен Golf GTI EDITION 50 е най-прецизният и спортен Volkswagen, който съм карал“, казва Лойхтер. „Много ми напомня на Golf GTI Clubsport S от 2016 г. Golf GTI EDITION 50 обаче е систематично подобрен за пореден път. Тъй като е толкова интуитивен и прецизен, имам голямо доверие в колата и наистина мога да я изстискам до краен предел.“„Новият Golf GTI EDITION 50 е изявление, с което Volkswagen изразява чистата GTI идея – комбинацията от превъзходна задвижваща мощност и високопрецизно шаси с предно задвижване – по-ефективно от всякога“, обяснява Бени Лойхтер след рекордното си шофиране. „Наистина е впечатляващо колко лесно този Volkswagen може да се движи толкова бързо по пистата Нордшлайфе“, казва Лойхтер. „В технически план автомобилът беше същият като версията, която ще се продава в бъдеще“, посочва Лойхтер.
История на Golf GTI
Осем поколения
Голф I GTI (1976–1983)
Първият GTI е спортно настроен модел от първото поколение на Golf и първоначално е произведен в лимитирана серия от 5000 бройки с мощност 81 kW (110 к.с.). Общият брой за първата серия на Golf GTI завършва на 461 690 бройки – като короната на славата идва накрая под формата на Golf I GTI Pirelli, специално издание с мощност 82 kW (112 к.с.).
Голф II GTI (1984–1991)
Все още с мощност от 82 kW (112 к.с.), Golf II GTI продължи по същия път като първото поколение по отношение на концепцията и дизайнерската си ДНК. Golf II беше първият GTI с опционален цифров скоростомер. Истинска високотехнологична характеристика за 80-те години на миналия век – с монохромен пикселен дисплей и футуристичен вид.
Golf III GTI (1991–1997)
За да отбележи 20-ия рожден ден на GTI през 1996 г., Volkswagen пусна на пазара първия официален юбилеен модел: със специални джанти, червен надпис GTI в интериора, скоростен лост с вид на топка за голф и карирани седалки в знак на почит към оригиналния GTI. Като допълнителен акцент, турбодизеловата версия (TDI) през 1996 г. задълбочи идеята за GTI.
Голф IV GTI (1998–2003)
Четвъртото поколение на GTI, представено през 1998 г., е скромно по отношение на стила и е първото и единствено GTI, което например е пропуснало червената лента на радиаторната решетка. Golf IV GTI беше първият Golf GTI, предлаган едновременно в няколко линии на оборудване – включително особено елегантната версия Highline.
Голф V GTI (2004–2008)
През септември 2003 г. Volkswagen представи великолепно завръщане на класиката на IAA с концептуална версия на петото поколение Golf GTI. Повече от всякога, с това ново поколение акронимът GTI се превърна в синоним на компактна динамика на шофиране. Неговите отличителни белези бяха значително по-остър външен вид, радиаторна решетка с вид на пчелна пита, двигател с турбокомпресор и мощност 200 к.с.
Голф VI GTI (2009–2012)
Шестото поколение на Golf GTI предефинира концепцията за сцепление благодарение на електронното заключване на диференциала (XDS). С максимална скорост от 240 км/ч, този GTI разполагаше с турбо двигател, генериращ 155 кВт (210 к.с.), и беше изключително забавен за шофиране. Легендата на състезанията Ханс-Йоахим Щук беше отговорен за фината настройка на автомобила.
Golf VII GTI (2013–2019)
За първи път седмото поколение GTI беше пуснато с две нива на мощност. Golf GTI вече беше базиран на модулната платформа с напречно разположена матрица (MQB). Тази нова техническа платформа намали теглото на GTI с до 42 кг в сравнение с предшественика си, правейки го още по-динамичен.
Golf 8 GTI (2020–2024, фейслифт 2024)
Осмото поколение на легендарната серия модели GTI задава нови стандарти по отношение на динамиката на шофиране и технологиите. Със своя 2,0-литров турбодвигател, прецизно настроено шаси и прогресивно кормилно управление, то предлага перфектния баланс между ежедневна практичност и спортен характер.
Преглед на специалните модели Golf GTI
Специалните модели Golf GTI са култови автомобили. Всичко започна с легендарния Golf I GTI Pirelli. Като почит към началото на GTI през 1976 г., Volkswagen редовно лансира юбилеен модел – наред с други специални модели – от 1996 г. насам. Новият Golf GTI EDITION 50 определя ново ниво на спортно представяне със своята пъргавина на шофиране и неутрални характеристики на шасито.
Golf I GTI Pirelli (1983) – първият истински специален модел GTI
– Легендарни джанти Pirelli и специално интериорно оборудване
Golf II GTI Edition One (1989) – особено богато оборудване
– Със специални лакови покрития в кварцит металик и тъмно бордо перлен ефект
Golf II GTI Edition Blue (1991) – ексклузивно в цвят Moonlight Blue перлен ефект
– Кожен салон, джанти BBS, разширения на калниците G60
Golf III GTI „20 години GTI“ (1996) – официален юбилеен модел за 20-ия рожден ден
– Червени декоративни шевове и скоростен лост с форма на топка за голф в чест на 1976 г.
Golf IV GTI „25 години GTI“ (2001) – специален модел за 25-годишнината
– Черен вид, алуминиеви джанти BBS, седалки Recaro, перфорирани спирачни дискове
Golf V GTI Edition 30 (2006) – с 30 к.с. повече по случай 30-ия рожден ден
– Черни 18-инчови алуминиеви джанти, затъмнени задни светлини, емблема Edition 30
Golf VI GTI Edition 35 (2011) – за 35-годишнината на Golf GTI
– Специални дизайнерски елементи, червени декоративни шевове, ексклузивни джанти
Golf VII GTI Clubsport (2016) – 40 години юбилейни модели GTI
– Обновена аеродинамика, спортни седалки, волан от алкантара
Golf VII GTI Clubsport S (2016) – по-радикална версия Clubsport , лимитирана до 400 бройки
– Подобрени компоненти на шасито, без задни седалки за намаляване на теглото
Golf VII GTI TCR (2019) – пътна версия на състезателния автомобил TCR
– Специфичен дизайн, стикери с форма на пчелна пита, седалки от плат/кожа, по-големи спирачки
Golf GTI Edition 45 (2021) – 45 години GTI със спортни детайли и акценти
– Черен покрив, спойлери в гланцово черно, акценти в червено Tornado
Golf GTI Clubsport (от 2021 г., актуализиран през 2024 г.) – историята на Clubsport продължава
– Голям заден спойлер, модифицирано шаси, режим Нюрбургринг
Golf GTI EDITION 50 (2026) – мощността среща прецизността
– Висококачествено шаси, емблематично индивидуално оборудване и състезателно усещане