Зареждане на VW Bulli

Технологии

Завръщане в бъдещето - историята на електромобилите

Зареждане на VW Bulli

Технологии

Завръщане в бъдещето - историята на електромобилите

Електрическата мобилността присъства в почти всяка сфера на нашето ежедневие. Особено силно влияние върху историята и развитието на електромобилите имат двама души - д-р Адолф Калберла, един от първите европейски електрически пионери и американският физик Джон Б. Гудинаф, който през 1979 година разработва литиево-йонната батерия и по този начин задава насоката за развитие на съвременните и бъдещи електрически автомобили.

Тук можете да научите следното за историята на електромобилите

  • Кои са пионерите в историята на електрическите автомобили и защо Адолф Калберла е смятан за "бащата на електрическото задвижване".
  • Къде са положени основите на съвременната литиево-йонна акумулаторна батерия и какво е тяхното влияние върху днешната електрическа мобилност.
  • Кога излиза на пазара първият електрически Volkswagen.
  • Как изобретателят на литиево-йонната акумулаторна батерия достигна до следващия технологичен пробив.

Историята на електромобилите: започва с изобретяването на акумулаторната батерия

Основите на днешните технологии в тази област са положени с изобретената от Джон Б. Гудинаф акумулаторна батерия. Преди около четири десетилетия той създава нещо, което днес използват милиарди хора по света. Независимо дали в смартфона, в акумулаторната бормашина или в задвижването на електромобила - акумулиращите енергия клетки ни съпътстват всеки ден.

Литиево-йонната акумулаторна батерия в ролята на основополагащ камък в историята на електромобила

Основата за развитието на днешните литиеви акумулаторни елементи е поставена през 1970 година, когато учени от Техническия университет в Мюнхен започват изследвания на принципа на работа на литиевите акумулаторни клетки. Първоначално резултатите от изследването нямат твърде силен отзвук и изминават цели десет години след публикуването на научната разработка, преди на нейна база в Оксфордския университет през 1980 година да бъде създадена първата функционираща литиево-кобалтдиоксидна акумулаторна батерия. Университетският изследователски екип по онова време се ръководи от Джон Б. Гудинаф и именно тази разработка ще го направи баща на литиевата акумулаторна технология.

В сравнение с предходните разработки и технологии като оловно-киселинните акумулатори например, батерията на Гудинаф е много по-лека, по-мощна и преди всичко с много по-продължителен експлоатационен живот - решаващ фактор, когато става дума за употреба в електрически автомобили.

Въпреки създаването на технологично завършен продукт, индустриалният пробив също се бави дълго време, като основната причина е в липсата на пазарно търсене. Едва през 1991 година Sony представя на пазара първата видеокамера с литиево-йонна батерия и така базираната на лития технология получава заслуженото внимание. Използваната батерия е с капацитет 1200 мАч. За сравнение, капацитетът на днешните модели акумулаторни батерии достига 6900 мАч.

Сензацията - първият Bulli с електрическо задвижване

В същата 1970 година, през която учените от Техническия университет в Мюнхен започват да изследват принципите на работа на литиевите акумулаторни батерии, във Volkswagen се основава Изследователския и развоен център за перспективни разработки. В него работи и специалистът по електрохимия и изследовател в областта на акумулаторните елементи д-р Адолф Калберла със своя малък екип, чиято основна задача е разработката на първото "задвижване на бъдещето" във Volkswagen.

Пионерът незабавно постига технологичен пробив и със своя екип от десет специалисти дава значителен тласък на развитието на системите от акумулаторни клетки. Изследователите провеждат и изпитания на процесорно управление на електродвигатели и само две години по-късно създават първия действащ прототип под формата на микробуса Bulli T2 с електрическо задвижване. Причината за развитието на този амбициозен проект е проста - по онова време се предполага, че петролните запаси ще бъдат изчерпани още през 90-те години. Поради същата причина в тогавашната Западна Германия се налага и инициативата за ограничение на автомобилното движение, известна като "Недели без автомобили". Въпреки всички прогнози и опасения, до недостиг на петрол на световните пазари така и не се стига, но с разработката на електрическия микробус T2 се ражда перфектният градски автомобил. Моделът изминава около 70 километра с едно зареждане на батерията, което може да се осъществи много просто и лесно – достатъчен е обикновен домакински контакт с напрежение 220 волта. Постижението на д-р Калберла и неговия екип е наистина революционно и има един-единствен сериозен недостатък – теглото на екологично чистата система за задвижване от почти един тон превръща техническата поддръжка на акумулаторната батерия в истинско предизвикателство. Решение на проблема е намерено в разработката на технология за бърза смяна на изтощената батерия със заредена.

Рентгенов поглед към електрическия Bulli

Първите версии с електрическо задвижване на Golf и Т2

Д-р Калберла и неговият екип не се задоволяват с постигнатото и продължават своите изследвания и разработки, защото вярват в бъдещето на електрическото задвижване. Първият електрически Golf се появява на бял свят през 1976 година - същата, в която Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк обявява своя конкурс за такси на бъдещето. И става така, че за нула време д-р Калберла и неговото CityTaxi се изстрелват на върха на славата. Прочутият модел всъщност е микробус T2 с хибридна система за задвижване.

Но д-р Калберла и неговият екип не се задоволяват с постигнатото и продължават своите изследвания и разработки, защото вярват в бъдещето на електрическото задвижване. Първият електрически Golf се появява на бял свят през 1976 година – същата, в която Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк обявява своя конкурс за такси на бъдещето. И става така, че за нула време д-р Калберла и неговото CityTaxi се изстрелват на върха на славата. Прочутият модел всъщност е микробус T2 с хибридна система за задвижване.

Черно-бяла снимка на паркинг за електромобили
Портрет на д-р Адолф Калберла

"Бяхме много горди с нашия електрически Т2. Той изглеждаше като идеалната алтернатива за шофиране на кратки разстояния - в общински автопаркове, като сервизен автомобил или за локални лекотоварни доставки на стоки и услуги."

Адолф Калберла, пионер на електрическото задвижване

Историята на електромобила продължава

През 2017 година Гудинаф постига още един технологичен пробив. В сътрудничество с университет в Тексас, възрастният изследовател разработи акумулаторна батерия, използваща стъклен електролит и алкални метали. Очаква се това откритие да се превърне във важен фактор за увеличаване на автономния пробег при бъдещите електрически превозни средства. В сравнение със стандартните литиево-йонни батерии, новото изобретение обещава да поеме с до 300% по-високо енергийно съдържание, да се зарежда по-бързо и да бъде много по-евтино за производство - три съществени предимства на електрическата мобилност, които не бива да се подценяват.

Патентоването на работния принцип и устройството на новата акумулаторна батерия доказват нейната функционалност. Така поредният крайъгълен камък в кариерата на Гудинаф вече не е просто лабораторен експеримент, а иновация с реален потенциал да се превърне в реална част от електромобилността на бъдещето.

"Докато обществото е зависимо от изкопаемите горива, все още има работа за вършене."

Джон Б. Гудинаф, физик и създател на литиевата акумулаторна батерия

Изобретателят на литиевата акумулаторна батерия Джон Б. Гудинаф

Със стъклената бетерия напред към бъдещето

Вероятно ще минат още няколко години, преди новият вид акумулаторна батерия да бъде готова за серийно производство и масова употреба. Не бива да се забравя, че от момента на откриването на литиево-йонната батерия до окончателния й пазарен пробив изминаха цели дванайсет години. Затова желаещите да оставят своето име в историята, трябва да проявяват упоритост и постоянство. И да се радват на дълъг живот, както в случая с Джон Б. Гудинаф.