Меню
Затваряне на менюто
Затвори

Ефективно оползотворяване на излишната енергия при спиране

Както казват състезателите - ако спираш, губиш. ID. моделите на Volkswagen слагат край на тази логика, използвайки сложна технология, чрез която излишната енергия при спиране се оползотворява чрез рекуперация.

Както казват състезателите - ако спираш, губиш. ID. моделите на Volkswagen слагат край на тази логика, използвайки сложна технология, чрез която излишната енергия при спиране се оползотворява чрез рекуперация.

Ефективно оползотворяване на излишната енергия при спиране

Както казват състезателите - ако спираш, губиш. ID. моделите на Volkswagen слагат край на тази логика, използвайки сложна технология, чрез която излишната енергия при спиране се оползотворява чрез рекуперация.

Тук можете да се запознаете с това, както и с много други интересни неща за рекуперацията

  • Оползотворяването на излишната енергия при намаляване на скоростта и спиране е възможно, тъй като задвижващият електродвигател при електромобилите може да се използва и като генератор.
  • С негова помощ излишъкът от кинетична енергия се преобразува в електрическа.
  • Благодарение на този процес, наречен "рекуперация", автономният пробег, особено в условия на градско движение с често спиране и тръгване, значително се увеличава.

Екологично устойчиво спиране

За да забавите движението на вашия автомобил, можете да използвате трансмисията и ефекта на моторната спирачка или да използвате спирачната система. Действието на последната е свързана с триене на спирачните накладки и спирачните дискове или барабани, при което се създава съпротивление и се отделя топлина, т.е. топлинна енергия. При автомобилите с двигатели с вътрешно горене тази топлина се разсейва в околната среда чрез охладителните елементи на спирачната система и енергията се губи безвъзвратно.

Друга е ситуацията при нашите ID. модели. При тях този енергиен излишък може да се преобразува и да се използва за зареждане на акумулаторната батерия. За целта задвижващият електродвигател преминава в режим генератор и създавайки необходимото съпротивление, респ. спирачен момент при спиране, генерира електроенергия, която се оползотворява.

Ето как работи рекуперацията при спиране

При намаляване на скоростта излишъкът от кинетична енергия се предава от колелата на електромобила към двигателя чрез компонентите на задвижването. Електродвигателят преминава в режим на генератор и произвежда електроенергия, оказвайки необходимото за спиране съпротивление. Така се получава двоен положителен ефект - акумулаторната батерия с високо напрежение се зарежда, а автомобилът спира без износване на спирачната система. Именно този процес на възвръщане на енергията в системата се нарича "рекуперация" (от латинското "recuperare", което означава "възвръщам").

Принципът е подобен на динамото при велосипедите - когато като динамото е включено, съпротивлението му прави въртенето на педалите по-тежко.

Рекуперацията накратко

  • За осъществяване на процеса на рекуперация е необходимо процесът на спиране да се прехвърли от хидравличната спирачна система с дискове или барабани на колелата към електрическото съпротивление на задвижването, превключено в генераторен режим.

  • Този трансфер на спирачното усилие между двете системи се нарича "Brake Blending" или спирачен преход и дава възможност за постигане на по-висока енергийна ефективност.
  • Взаимодействието и преходите в работата на двете системи при намаляване на скоростта остава практически незабележимо за водача. Това се постига чрез много фин баланс и прецизен контрол на усилието от страна на силовата и управляващата електроника на системите.

Излишната кинетичната енергия се преобразува в електрически ток, електрониката на задвижването подава директно за зареждане на акумулаторната батерия с високо напрежение. Възможността за последващото оползотворяване на енергията в задвижването е най-същественото предимство на системата за рекуперация.

С енергия през градския трафик 

Положителният ефект от оползотворяването на енергийния излишък при спиране за задвижване на електромобила е особено забележим в условия на натоварено градско движение, което обикновено включва многократно спиране и тръгване. Колкото по-плавно и внимателно се спира, толкова по-висок е делът на спечелената енергия. Рекуперацията е сериозно предимство и при движение на по-дълги разстояния със стръмни наклони по маршрута.

Скоростта намалява, комфортът се увеличава

Но при ID. моделите ефективно и интелигентно е не само намаляването на скоростта - като цяло шофирането при тях е значително по-приятно и комфортно. Особено удобно е например това, че когато водачът отпусне педала на газта, електромобилът може да продължи леко в режим на движение по инерция - без ускоряване и без ефект на моторна спирачка. Ако стилът ви на шофиране е проактивен, тази функция  също може да спомогне много за икономията на електроенергия. При спиране първо се включва рекуперацията, което означава, че всяка спиране с ID. дава някакво предимство по отношение на автономния пробег и комфорта на пътуването.

Нашите ID. Модели Искате да ги опитате на пътя или направо да ги конфигурирате?
Тук можете да разгледате нашите ID. модели.

Искате ли да се запознаете по-отблизо с изцяло електрическите ID. модели? Защо не уговорите пробно шофиране при близкия дилър на Volkswagen? Или пък не използвате нашия онлайн конфигуратор, за да създадете своя мечтан и уникален ID. модел?

Ами сега!
Изглежда браузърът ви не е актуален. Може би уебсайтът ни не работи оптимално. Повечето браузъри (но не и MS Internet Explorer 11 и по-стари) все още работят добре.

Препоръчваме ви да актуализирате вашия уеб браузър!
Последната версия може да гарантира добро изживяване навсякъде в Интернет.

Благодарим ви за посещението,
Вашият Volkswagen екип