ID. гамата на Volkswagen
ID. гамата на Volkswagen

MEB - Акумулаторната батерия като системно решение

Електрическата мобилност използва електрическа енергия - звучи просто, но всъщност е доста сложно. Затова ще се постараем да ви запознаем със структурата и предимствата на акумулаторната батерия като системно решение в състава на модулната платформа за модели с електрическо задвижване (MEB). В крайна сметка е добре да знаете как и от какво е изградено задвижването на вашия ID. модел.

Тук можете да се запознаете с това, както и с много други интересни неща за системата на акумулаторната батерия на ID. моделите:

  • Акумулаторната батерия с високо напрежение при ID. моделите е изградена от няколко модула, съдържащи по 12 клетки всеки.
  • Клетките са с гъвкава форма, позволяваща оптимално оползотворяване на пространството.
  • В бъдеще, интелигентният процес на зареждане ще позволи електромобилите да се използват и като ефективно средство за съхранение на електроенергия в енергийната система.

Кратко и ясно – системното устройство на акумулаторната батерия

Специално разработената за ID. гамата модулна конструктивна платформа за модели с електрическо задвижване MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten) е проектирана и предназначена изцяло за използване в електрически превозни средства. В сърцевината на платформата е акумулаторната батерия с високо напрежение HV (Hochvoltbatterie) - специално устроена система от акумулаторни клетки, която позволява бързо зареждане. Тя е изградена от множество акумулаторни модули и е разположена в подовата секция на каросерията. В зависимост от желания автономен пробег при конкретния модел, техният брой е различен - по-големите акумулаторни батерии имат повече модули и следователно по-голям капацитет.

Всеки от модулите съдържа по 12 литиево-йонни акумулаторни клетки. В MEB се използват т. нар. "пауч" клетки, които изглеждат като торбички или пликчета с множество подредени или сгънати активни слоеве, затворени в гъвкава външна обвивка. Този тип клетки са доста гъвкави като форма и могат лесно да се адаптират към съответните изисквания, а гладката им повърхност позволява добро разсейване и отвеждане на топлината.

Системата на акумулаторната батерия в електрическата платформа МЕВ

1 Акумулаторни клетки 2 Акумулаторни модули 3 Акумулаторна система 4 Акумулаторна батерия 5 Задвижване

Акумулаторната система на Volkswagen

Просто наелектризираща – литиево-йонната акумулаторна батерия

Всяка от клетките на литиево-йонната акумулаторна батерия се състои от четири основни части - полюсите анод и катод, сепаратор и електролит. Този вид клетки се наричат галванични, а литиевите йони, от които идва името им, всъщност се съдържат в електролита. При зареждане на батерията електроните преминават от единия полюс на клетката към другия и се съхраняват там. По този начин подаваната отвън електроенергия се преобразува в химическа енергия и се акумулира в клетката.

В процеса на разреждане на клетката - например за захранване на електродвигателя на превозното средство , процесът протича в обратен ред. Електроните мигрират от полюса, където се съхраняват, обратно към другия полюс, а съхранената химическа енергия се преобразува обратно в електрическа.

В момента литиево-йонните акумулаторни батерии са единствената годна за масово производство и достъпна като себествойност технология, осигуряваща надеждно енергозахранване за електромобили.

Устройство на литиево-йонната акумулаторна батерия

1 Aнод 2 Катод 3 Сепаратор 4 Eлектролит 5 Зареждане 6 Разреждане

Съставните части на акумулаторната батерия
VW ID

Мобилността на бъдещето - електромобилите като средство за съхранение на енергия

На електромобилите и техните акумулаторни батерии е отредена важна роля в енергийния преход - в бъдеще интелигентното зареждане ще позволи електрическите автомобили да се използват за съхранение на енергия и за балансиране на електроенергийната мрежа при производството вятърна и слънчева електроенергия.

За тази цел ще бъде изградена т.нар. V2G или "Vehicle-to-Grid" система. Принципната й концепция е, че електромобилът се свързва с електропреносната мрежа не само при зареждане, а се използва и като интегрална част от нея чрез интелигентно управление на капацитета на акумулаторната батерия. За това се грижи системата за енергиен мениниджмънт EMS, която автоматично координира зареждането и освобождаването на енергия от акумулаторите на свързаните с мрежата електромобили.

Управление на енергията в ежедневието

На практика това би моглои да изглежда така:

  • На покрива на еднофамилната къща се инсталира фотоволтаична система, отоплението на жилището се осъществява чрез система с термопомпа, а електромобилът се свързва към електрическата мрежа чрез стенния заряден модул в гаража.
  • EMS координира всички устройства, свързани към локалната електромрежа.
  • Ако наличната електроенергия е по-ниска от планираното, електромобилът зарежда с по-ниска мощност или работата на термопомпата прекъсва за определен период.
  • Ако се налага по-високо енергопотребление от мрежата, електромобилът може да ползва по-висока зарядна мощност.

Целта е излишъкът от електроенергия в мрежата - от фотоволтаичната система например, да се съхранява временно в акумулаторната система на електромобила и при необходимост да се предостави отново за консумация в дома или обратно в електропреносната мрежа. При този процес акумулаторната батерия с високо напрежение никога не се разрежда напълно и електромобилът е напълно функционален и готов за следващото пътуване.

Нашите ID. модели

Искате да ги опитате на пътя или направо да ги конфигурирате? Тук можете да разгледате нашите ID. модели.

VW ID.4 в синьо, VW ID.Buzz в жълто и VW ID.5 в червено

Искате ли да се запознаете по-отблизо с изцяло електрическите ID. модели? Защо не уговорите пробно шофиране при близкия дилър на Volkswagen? Или пък не използвате нашия онлайн конфигуратор, за да създадете своя мечтан и уникален ID. модел?

Това може също да ви интересува